När räknas tärningar som rullade?
  • Vi hade en liten diskussion igår gällande när man räknar att tärningar är rullade.

    Ena menade att tärningarna räknas som rullade först när man tittar på resultatet.
    Andra sa att det är när man faktiskt rullat som räknas.

    Till historien så använde den ena tärningskopp och platta. vilket gjorde att han kunde rulla tärningarna utan att se resultatet

    Står det något i reglerna (turneringsreglerna)? Vad är praxis? Vad tycker folk?
  • Jag skulle vilja säga att den är rullad när man rullar. Men sen kanske man kan ha överseende beroende på situation.
  • Oj hur långt svar vill du ha?

    Vi tar det från början. Blood Bowl är en gentleman sport, man spelar det för att ha kul och trevligt ihop. Den största delen där det slumpas är just av tärningsslag, för att få det så rättvist som möjligt mellan två spelare så ser jag att man använder samma förutsättningar.

    För min del i ert fall när man har rullat tärningarna i en tärningskopp utan att man ser och min motståndare ändrar sig så skulle jag säga ok gör nåt annat innan om du behöver det. Och om nån använder tex ett tärningstorn och säger mitt i rullen "vänta jag ångrade mig" innan tärningarna har visat resultaten skulle jag också sagt att det är ok att göra om. Alltså alla kan göra fel. MEN det kan skapa irritation om man gör så vid varje tärningsrull.
    För min del är är tumregeln "gör om gör rätt"!
    Om det händer så väldigt ofta skulle jag ha satt igång en klocka om det var turneringsspel.
    Man får ju faktiskt göra vad man vill med sin tid. Rulla om tärningar som man inte visar, prata med bordet bredvid, dansa eller ta en promenad på en timme i Bergen.

    Tex ifall vid nån big guy "tänkte" blitza och rullar sin negtrait först, visar tärningen och säger "fan jag glömde säga blitz" då är det "sorry mate läs regelboken". I detta fall så blir det en move action även om man hade tänkt åtminstone blocka den som står bredvid vid en turnering skulle jag säga. Men om ni spelar liga skulle jag säga "det är ju uppenbart att du skulle blocka, blocka du men det är ingen blitz". Jag tror folk gör det omedvetet och man måste lära sig spelet så, tror jag. För när man kommer till turneringsspelet så brukar det vara hårdare.
    Samma sak om man börjar en action med att dodgea och har visat tärningsresultatet och har glömt att säga blitz då är det "sorry mate". I ligaspel skulle jag nog vara schysstare om det är uppenbart att det är en blitz.

    Om man slår med en kopp och när man lyfter på koppen så räknas "att det är slaget" fast ena tärningen rullar ner på golvet eller liknande. Då har man bestämt sig för att slå och även visa, men har klantat sig vid "visa" momentet. Kom gärna överens innan matchen hur ni gör vid olika tillfällen så att det inte blir irritation. Det är onödigt. Finns en del turneringar där det står i regelpaketet att om en tärning är ogiltig, slå om båda.

    Det vanligaste för min del är att man räknar fel på assisten när man blockar. Där skulle jag säga "gör om gör rätt". Felaktig block gör om! Tex vid en 2die block och det skulle egentligen vara 1die, att ta bort det "bättre" resultatet funkar dåligt, speciellt när det är 2 Pows eller liknande.

    Slutklämmen är väl samma som starten, men kan tilläggas. Är man där för att sätta dit sin motståndare för att ha gjort fel eller använder sig av "Illegal procedure" för att man har glömt att flytta sin turnmarker så spelar man nog fel spel. Då kan man spela Fia med knuff med sina brorsbarn och spöa dom och visa vad "Livets hårda skola" innebär och varför man har det som utbildning.

    Hoppas du blev klokare och att ni hade en trevlig match.
  • Jag tycker det triggar på när tärningarna syns, alltså om man rullar dem i en tärningskopp men lyfter inte på koppen är det (för mig) ok att ångra sig. Rullar man dem i ett torn eller på bordet/pitchen är det för sent.
  • Hur ser ni på om man tror att det är en 2d block där man själv väljer men att det i verkligen är en 2d block och motståndaren väljer? Rätt antal tärningar är kastade men resultatet blir annorlunda. I turnering hade jag sagt att de kastade tärningarna gäller men i liga är jag osäker.
  • Jag säger att påbörjad action likväl som rullade - även ovisade - tärningar gäller. Däremot helt ok att ändra säg om man bara säger att man ska göra något men inte har påbörjat det. Nån ordning och reda får det väl ändå vara!
  • Jag förstår egentligen inte frågan. Tärningarna är rullade när tärningarna är rullade. Debatten här handlar om något helt annat. Såvitt jag vet finns inget uttryck i regelboken som motsvarar "tärningarna är rullade".

    Men om vi återgår till det som diskuteras. Huvudsyftet med att spela detta spel är att ha en trevlig stund. Det finns inga turneringar med stora priser etc. Italienare verkar oftare ha svårt att förstå detta än andra nationaliteter. Varför vet jag inte.

    Så om huvudsyftet är att ha trevligt, hur uppnår man detta? Min erfarenhet är att två regler bör följas för att nå detta:
    1. Båda spelarna skall följa samma regler.
    2. Det är alltid bättre att fria än att fälla.

    Konsekvensen av detta är att jag alltid försöker låta min motståndare göra om så länge som möjligt. Detta innebär att jag absolut låter henom göra om ifall tärningar inte ännu visats.
  • Pellevin said:

    Jag förstår egentligen inte frågan. Tärningarna är rullade när tärningarna är rullade.

    Min motspelare hävdade att det är först när man ser resultatet som det räknas som att tärningen rullade.

    Men jag håller med det tidigare talare har sagt om att det viktiga är att ha trevligt och vara tillmötesgående. Jag har precis som Pellevin samma tänk att låta motståndare göra om ganska mycket. Dock är jag hårdare mot mig själv samt att jag anser att när tärning är rullad så gäller den handlingen/rullen

    Jag försökte i min start post göra frågan så "ren" som möjligt utan att man väger in andra faktorer (som att vara snäll osv). Utan endast vad som räknas att tärningen är slagen

  • Än en gång: Att det skall betyda något "när tärningarna är rullade" är bara hittepå. Det finns inget i reglerna som nämner något sådant. Alltså handlar denna tråd inte om det, utan den handlar om när en action går att ändra, och när den kan anses vara fastställd.
  • Nej nu tolkar du mig fel. Frågan om när en handling är fastställd har inte det jag tagit upp som fråga.
    Frågan är när man anser att tärningen är rullad.
    Detta då praxis är att handlingen är fastställd när träningen är rullad.

  • Vems praxis?
  • Morn82 said:


    Detta då praxis är att handlingen är fastställd när träningen är rullad.



    Det var här jag inte höll med (jag var motståndaren).
    Frågan har blandat ihop semantik och filosofi litet grann.

    Jag menade att praxis är att handlingen är fastställd när tärningsresultatet avslöjas. Ofta är detta när tärningarna rullas men i fallet med tärningskoppen så är det mindre intressant när de rullas utan relevant endast när den som rullade dem i tärningskoppen lyfter på koppen.

    Jag tycker t.ex. inte att det på något sätt kan sägas vara fusk om någon slår tärningarna i koppen efter att ha deklarerat en block, men sedan plockar upp koppen med tärningarna utan att ha tittat på dem och slår en gång till. Detta skulle dock ha varit oacceptabelt om tärningarna rullades på bordet eller i ett tärningstorn, vilket illustrerar en kvalitativ skillnad mellan att slå tärningarna i kopp och dessa andra metoder.

  • Eftersom @Duckwing och @Morn82 har olika uppfattning om vad praxis är måste jag ifrågasätta om det finns någon praxis.

    Personligen tycker jag t ex det är självklart att tärningarna skall rullas om ifall för många slagits. Det fallet täcks inte av någon här redovisad "praxis".

    I andra fall har det hävdats att när en figur blivit släppt så har den avslutat sin move. Se där, ett exempel på "praxis" för att avgöra om en action är färdig, som inte ens omfattar ett tärningsslag.
  • Om man slår två tärningar vid en block fast det skulle vara 1 tärning tycker jag är lika självklart att man slår om och slår med rätt antal tärningar som om man skulle valt att slå en pickup med en D8. Ett felaktigt tärningsslag skall alltid slås om enligt mig.

    För frågan som diskuteras tycker jag att man kan slå om alla slag som inte har redovisats. Om man slår öppet på bordet så redovisas de så fort de stannar. Medans i en tärningskopp så redovisas de först när man lyfter på koppen.

    Så jag antar att jag har samma åsikt som Duckwing.
  • Jag är emot duckwing! Men duckwing har alltid rätt, såatte...
  • vet att det finns spelare, i det här fallet en skotte, som rullade ett armorslag nästan direkt då motståndaren sa att den skulle dodgea/liknande. i tärningskopp utan att lyfta.
    detta för att 'psyka' motståndaren lite och skoja om 'du kommer att ramla och få turnover så jag slår armorslaget redan nu för att ha gjort det när du väl ramlar'.
    detta ser jag som helt ok då inget visats och är ju inte heller någon action och inte heller spelarens som slår turn. men detta kanske är väldigt ute på isen jämfört med ursprungsfrågan.
  • Fusk är inget jag nämnt eller syftat på.

    Vad gäller praxis som jag syftar på är det något som alla jag spelat Blood Bowl mot kört med (även Duckwing). Dock så skiljer vi oss om det gäller när man kastar tärningen eller när den visas.

    Denna praxis har även använts för övriga spel där man flyttar och rullar tärningar.

    Sen finns den hårda praxis som Pellevin nämner om att bär man släpper så gäller det. Den tycker jag är för hård och går emot min personliga värdering om Fair- och fun- play


    Jag håller även med frågan som andra nämt att i fall man rullar fel antal tärningar så ska hela rullen rullas om. (Dock är detta inte relaterat till grundfrågan)

    Grundfrågan kan tolkas som semantik eller som "Shrödingers tärning" (Ett slaget, ej redovisat tärningsslag både har och har inte ett resultat)

    Men jag tror att detta kan lösas genom att snabbt innan match gå igenom hur man ser på saker som träningsdag, handlingar osv
  • Det är ju fullt normalt att komma överens om vad en "sned" tärning innebär (ibland kan det vara futtigt lite lutning, men så länge man är överens innan match så spelar det ju ingen roll), så varför inte ta upp detta också om man anser det vara ett problem?

    Generellt så är jag (eventuellt alldeles för) tillåtande till min motståndare och hård på mig själv.
  • Men duckwing har alltid rätt, såatte...



    Detta är alltid sant.
  • Alltså. Bortsett från vad som är rätt och fel, vad är själva poängen med att slå om tärningar som man inte vet resultatet på?

  • Jag gillar inte torn med höga kanter där det är svårt att se resultatet om tärningar ligger vid sagd kant - eller genomskinliga tärningar som också kan vara svårt att se resultat på
  • kör en liten frågesport här, isch.

    jag har en tärningskopp. jag lägger ner två tärningar i den.
    a) är tärningarna kastade?

    jag skakar tärningskoppen.
    b) är tärningarna kastade?

    jag vänder tärningskoppen över min platta men lyfter inte tärningskoppen.
    c) är tärningarna kastade?

    jag lyfter tärningskoppen.
    d) är tärningarna kastade?


    i den här tråden är det ju svaret på c) som är det som diskuteras, och jag vet inte om jag tycker det är en fråga om semantik egentligen.

    tror vi alla kan enas om att om tärningarna ligger i koppen och skakas så har inga tärningar kastats, dvs vi har inte vänt koppen utan håller den bara och skakar.
    men när en slutar skaka koppen. är de kastade då? måste en vända koppen för att de ska kastas?

    och hur gör vi med sådana här tärningskoppar?
    image

    när är de kastade? när en slutar skaka? för då har ju tärningarna kastats. då ska en väl ställa ner koppen och lyfta och visa?
    så om en tycker att svaret på c) ska vara att tärningarna är kastade så tycker jag att det är rimligt att tycka att tärningarna är kastade i den andra varianten av tärningstorn när en slutar skaka det. det som är kvar är ju att lyfta och visa resultatet?
    och det tror jag inte någon tror är genomförbart vare sig under turnering eller ligaspel. att så fort någon slutar skaka sin kopp (variant enligt bild) så är de kastade och måste visas.
    så varför ska det gälla för tärningskopp som en vänder mot en platta?

    det är i stort sett samma sak. fast i den ena koppen har du plattan fäst mot koppen och i den andra så har du din hand som platta och sen en platta på brädet.

    jag kan dra det hela lite till.
    motståndaren använder kopp (variant enligt bild). lyfter den aldrig från bordet utan skakar den på bordet genom att föra den fram och tillbaka så att tärningarna far runt och blandas och skramlar. motståndaren slutar skaka på koppen och funderar lite.
    ska en här då bestämt tvinga sin motståndare att lyfta och visa? för nu är ju tärningarna kastade?
    för mig känns det på gränsen till absurt.

    har inget tärningsresultat visats så är det ingen ny information som tillkommit till spelet och då tycker jag det är svårt att hävda att en gjort något bara för att en skakat tärningar i en kopp.

    passar på att dra det lite till.
    någon plockar upp tärningar i handen och skakar dem. det borde i så fall räknas som att de ska göra handlingen som kräver tärningskast.
    annars hamnar vi i en situation där spelare bedöms olika beroende på om de använder tärningskopp eller inte.
    skakar du tärningarna i handen har ingen information visats. har du vänt på din kopp men inte lyft den så är det ingen information som visats.