Inför Spelarmötet 16/12
  • Tänkte börja samla ihop samtalspunkter inför spelarmötet i December.
    Nedan kan ni skriva det ni vill ta upp samt starta en ny tråd för diskussion som ämnet


    1:Telefonnummer på Stockbowl.se (Comisherna)
    Uppmaning att lägga in telefonnr på stockbolwsidan

    2:Viktigt att spela sina matcher i tid Comisherna
    Om man inte kan eller inte får kontakt med sin motspelare så måste man prata med comish hur man ska gå vidare. Annars blir det dubbel w/o!

    3: Standardisera gummiringfärg för olika färdigheter. (Martin08)
    Även ha ett namn på den standarden.
    Helst en förkortning, med både bokstäver, siffror och gärna ett bindestreck eller två.
    DeJGRA-V3 (DetJävlaGummiRingsAnvändandet-Version3) (Imp)

    4:Tydliga nummer på baserna (både fram och bak) ändra texten till: (Juiblex/DavidD)
    ”All players must have a visible player-number on the player base (under the base is not visible), both on the front and back.
    The player-number must be 1-2 digits in Arabic numerals (i.e. 0-99). For clarity Roman numerals (or any other numerals) will not be allowed as sole player-number on the players, but they may be present if you also have the player-number in Arabic numerals.

    The number must be easily correlated to the player on the roster. This means that if you do not use the 1-16 predefined roster numbers you need to have the players “shirt number” in the player name. (Journeyman proxy-numbers may be assigned by hand to the roster at the time of the match).
    Also if you use any numbers except 1-16 please try to use a logical numbers series based on player positions.”

    5: Matchnamnet för Open. förslag för ett förtydligande av detta (Juiblex)
    - Texten skall visa vilken regelverk som gäller (Regular, Dungeon eller Boat)
    - Siffran skall visa om det är första, andra eller tredje matchen mot denna motståndare.
    Ex. Boat invasion Rond 2 = Boat Rules, andra matchen mot denna coach.
    Ex 2. Blood match Rond 1 = Blood Bowl regler, Första matchen mot denna coach.
    Idag så är det en blandning av antal matcher, ingen siffra och antal matcher mot samma coach....

    Förslag: B=Boat, R=Regular, D=Dungeon (tex 1B, 2D, 3R (Morn)

    6:Fördtydligande av båt regler. (Juiblex/DavidD)
    A: Våg som har utökad chans att komma i Runda 8/16 kommer på 7,8, &1
    B: Vid våg skills eller ej (dvs Stand Firm eller Side Step) Röst på att inga skills bör gälla för vågen.
    C: formatera om Båtreglerna så då är lätta att läsa (Morn) bland annat så "snapp-table" är på en sida
    D: Mutiny! Ändring så den även gäller Secret weapons (Ionas)
    Det finns ett Snap-event där kaptenen tar över domarpositionen och under en drive inte utvisar för några som helst fouls (för han kan inte reglerna). I princip oändligt med bribes som inte kan faila. Jag tycker vi ska lägga till att han inte visar ut secret weapons också.

    7: Dungeon Bowl ändringar (Ionas)
    A: En kista innehåller ett ”magic item”
    jag skulle vilja att vi införde att en av kistorna innehåller ett slumpat Magic Item kort. Skulle belöna den som aktivt öppnar kistor samt inbjuda till att fortsätta öppna efter att bollen hittats.
    Förslag: Första gången man rullar 1 på att öppna kista så är där ett ”magic item” istället för en ”bomb” (Morn)
    B: Miska risken att försvinna i teleporten (Ionas)
    Jag tycker vi ska ändra chansen för att bli borttappa i warpen när man kliver igenom teleporteringsrutorna. Som det är nu är det 1/6 att du förlorar en spelare och får en turnover utan reroll möjlighet. Man blir i princip straffad för att använda specialreglerna på specialplanen. Tycker vi kan ändra det till att man antingen a)bara åker ut om man teleporteras till samma ruta och samma teleporter (1 på 48 istället för 1 på 6) alternativt b) (ännu hellre) att man bara hamnar i reserves box och kan återvända en senare runda.
    Förslag: Hamnar du i samma teleporter rulla d6. På 1a knock/lost annars d8 scatter (DavidD)

    8: Lustiga miniligor/cuper i open som kan ge kul bonusar. (Razta)
    A: BB7
    Ska vi starta en BB7 liga som leds av Duckwing?
    http://swebba.com/index.php?p=/discussion/1247/bb7-turneringsregler-feedback
    B: RRL ,Raztas Roliga Liga Kort liga för att testa nya regler och öka skoj(Razta)
    Tanken är då att man ska köra kortare turneringar samt endags events och liknande efter hur tanken med allt sådant som GW släppt om turneringar och sånt.

    Denna liga kommer ha alla bb2016 regler i sig. Alla nya inducements, stars, wizards även möjligt att speltesta nya rosters och expimentala team.

    Fördelen med detta:
    - Speltesta allt med bb2016 som vi inte använt oss av ännu
    - Speltesta nya saker(inducements, regler, rosters osv osv).
    - Få en miljö som är mer klassisk bloodbowl än super-tävlingsinriktat schack med orcher.

    Nackdelen med detta:
    - Kanske krockar med open. Gör det något?

    9: Nya lag till open : Röstades ner förra mötet men nu kanske det finns andra tankar (Duckwing)
    http://bb.marmeladov.com/GWnewTeams/
    Förslag att tillåta i RRL (Morn)

    10. Piling on - Den är nerfad nu, som en optional rule enligt reglerna. Vill vi ha kvar denna nerf, personligen vet jag inte om den behövs med redraft reglerna. (Tillåta med pro?) (Razta)

    11: Rostered stars - Behöver inte så mkt mer genomgång. (Razta)

    12: Legender - Starplayers som når 176 spp å retireas, kan hyras som starplayer, mestadels av flufforsak (Razta)

    13: Special Staff http://forum.swebba.se/index.php?p=/discussion/1251/diskussion-special-staff
    A. Wizard: Ta bort gamla (150 k) (Duckwing)
    B: Wizard from Spike!:Reintroducing the wizard inducement as the hireling sports-wizard. Costs 150k.
    Has two spells: the classic fireball and the ability to turn a player into a frog. If a coach rolls over the target player's strength or a natural 6, they'll turn the target player into a frog.
    Frog Stats: MA5 ST1 AG4 AV4 - Dodge, Leap, No Hands, Stunty, Titchy, Very Long Legs
    C. Wizard: lägg till billiga (Duckwing)
    D. Nya inducements: de från DZ2 ja/nej (Duckwing)
    https://fumbbl.com/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=2914

    14: Inducement reglerna bör gå tillbaka till systemet som användes i LRB6 och CRP (Steave]
    http://swebba.com/index.php?p=/discussion/1258/inducement-reglerna-infoer-spelarmoetet
    Förslag: som tidigare dock så får max 40k får läggas till pettycash ur kassan

    15. Raising funds - Att kunna spela friendly matcher? (Razta)

    16: införa optional medlemskap i NAF när man betalar årsavgiften till föreningen (Martin08)
    Så kan vi ha ngn administrativ stjärna här i sthlm som sköter sånt. Typ. :)

    17: Ändring av namn på en Stadium, dvs den planen som idag heter "Mediahoror". bör döpas om till "Mediamånglare" (Juiblex/DavidD)

    Wo= inget slutspel? (DavidD)
    att det inte går att komma till slutspel om man lämnat w/o detta för att pusha coacher att spela sina matcher & premiera coacher som gjort det
  • 2. Legender - Starplayers som når 176 spp å retireas, kan hyras som starplayer, mestadels av flufforsak

    3. Piling on - Den är nerfad nu, som en optional rule enligt reglerna. Vill vi ha kvar denna nerf, personligen vet jag inte om den behövs med redraft reglerna. (Tillåta med pro?)

    4. Rostered stars - Behöver inte så mkt mer genomgång.

    5. Raising funds - Att kunna spela friendly matcher?

    6. Lustiga miniligor/cuper i open som kan ge kul bonusar.
  • Jag tar gärna upp en diskussion om de nya inducements som finns i DZ2 igen.
    Eftersom det var ECTS motstånd mot den nya billigare sämre wizarden så kan väl den vara en separat punkt?
    Dessutom att ta bort den gamla wizarden för 150 guld som inte finns med i nuvarande reglerna.
  • Duckwing said:

    Dessutom att ta bort den gamla wizarden för 150 guld som inte finns med i nuvarande reglerna.

    Enligt NAF ingår den i de nuvarande reglerna.
  • Inte för att lägga mig i er liga, men bara för att uppmärksamma så finns ju fler wizards i Spike!#1-3. Däribland "Sports Wizard" som är väldigt lik den ur CRP, lite nerfad dock.
  • @tjub det är alltid positivt med input.
  • Pellevin said:

    Duckwing said:

    Dessutom att ta bort den gamla wizarden för 150 guld som inte finns med i nuvarande reglerna.

    Enligt NAF ingår den i de nuvarande reglerna.


    Den ingår i NAF-turneringar. Det har inget med ligaspel att göra.
  • Det har allt med StockBowl att göra då vi använder NAFs regelverk som norm för vår verksamhet.
  • Pellevin said:

    Det har allt med StockBowl att göra då vi använder NAFs regelverk som norm för vår verksamhet.



    I Stockbowls regler står det överst:

    1. StockBowl Base Rules

    We use the Blood Bowl 2016 rules unless otherwise stated.



    Om några regler anpassas efter NAF:s turneringsregler så är det alltså husregler bestämda på enskild basis.
  • Du har en poäng med att det kan tolkas så, men om du kollar nästa stycke så ser du att det där länkas till CRP.

    Men egentligen så är inget av detta viktigt i denna diskussion. Allt hänger på vad som avses med "nuvarande regler". Och det förefaller som att du menar att det är GW som gäller, medan jag håller NAF högre.
  • Jag vill standardisera gummiringfärganvändandet för olika färdigheter.
    Jag vill även ha ett namn på den standarden.
    Helst en förkortning, med både bokstäver, siffror och gärna ett bindestreck eller två.
  • DeJGRA-V3

    DetJävlaGummiRingsAnvändandet-Version3
  • Ett förslag som jag skulle vilja framför är Matchnamnet för Open-ligan.
    Idag så framgår det för det mesta vilket regelverk som är spelat, men sedan är det lite olika gällande nummer...

    Mitt förslag är bara en förtydligande av detta namn...
    - Texten skall visa vilken regelverk som gäller (Regular, Dungeon eller Boat)
    - Siffran skall visa om det är första, andra eller tredje matchen mot denna motståndare.
    Ex. Boat invasion Rond 2 = Boat Rules, andra matchen mot denna coach.
    Ex 2. Blood match Rond 1 = Blood Bowl regler, Första matchen mot denna coach.

    Idag så är det en blandning av antal matcher, ingen siffra och antal matcher mot samma coach....
  • Har uppdaterat huvudtråden med de frågor som ni nämnt här
  • Morn82 said:


    7D. Nya inducements: de från DZ2 ja/nej (Duckwing)



    Ja, enligt denna tråd: http://forum.swebba.se/index.php?p=/discussion/1251/diskussion-special-staff#Item_6
  • En till sak. De där lagen som röstades ner från att bli tillåtna i ligan förra spelarmötet? Jag har glömt var jag hittar info om dem men kan vi inte överväga att prova dem endast i open ligan?
  • Duckwing said:

    En till sak. De där lagen som röstades ner från att bli tillåtna i ligan förra spelarmötet? Jag har glömt var jag hittar info om dem men kan vi inte överväga att prova dem endast i open ligan?



    Dom finns i BB appen "my dugout" tror att dom finns länkade av pellevin om du gräver lite i forumet.
  • Angående

    Wizard from Spike!:Reintroducing the wizard inducement as the hireling sports-wizard. Costs 150k.
    Has two spells: the classic fireball and the ability to turn a player into a frog. If a coach rolls over the target player's strength or a natural 6, they'll turn the target player into a frog.
    Frog Stats: MA5 ST1 AG4 AV4 - Dodge, Leap, No Hands, Stunty, Titchy, Very Long Legs



    Menas det att man bara kan använda den ena av de två trollformlarna under en match precis som med den gamla, eller kan man använda båda en gång?
  • Detta vad det jag hittade på nätet men det är ingen komplett regeltext.
    Behöver någon som har själva tidningen som kan dubbelkolla regeln.
  • Duckwing said:

    Angående

    Wizard from Spike!:Reintroducing the wizard inducement as the hireling sports-wizard. Costs 150k.
    Has two spells: the classic fireball and the ability to turn a player into a frog. If a coach rolls over the target player's strength or a natural 6, they'll turn the target player into a frog.
    Frog Stats: MA5 ST1 AG4 AV4 - Dodge, Leap, No Hands, Stunty, Titchy, Very Long Legs



    Menas det att man bara kan använda den ena av de två trollformlarna under en match precis som med den gamla, eller kan man använda båda en gång?


    Det står i reglerna, en Wiz kan bara kasta en spell. Sen ska modellen tas bort.

    Wizards som finn utöver Horatio eller vad han heter är:
    Chaos Sorceror - chaos, pact, nurgle, chaos dwarfs
    Sports Wizard - alla
    Weather Mage - alla
    Druchii Sports Sorceress - dark elf, pro elf
    Horticulturalist of Nurgle - chaos, pact, nurgle

    Sen finns de ett par inducements till i Spike!, vissa specifika och vissa generella.
  • Inducement reglerna bör gå tillbaka till systemet som användes i LRB6 och CRP, och som det förtydligats även ska gälla i BB2016 - alltså så att all cash man vill lägga på inducements från kassan läggs till ens TV och justerar hur mycket petty cash som delas ut.

    Tydligen så nämndes det inte explicit i BB2016 boken, men det har förtydligasts flera gånger att regeln inte har ändrats från GWs sida.

    Facebookbekräftelse, "straight from the horses mouth"
    Inte helt 100 på vilken roll JT-Y har, men baserat på alla andra som postar så är han tydligen auktoritet
    Även NAF kör de reglerna


    Det som ska gälla är alltså detta:

    Q. Can you explain the steps for calculating Inducements in a bit more detail please?

    A. Yes, there does appear to be some confusion over this, so here’s the sequence broken down into more easily followed steps:

    1. Starting with the team with the highest team value, each coach looks at their Treasury and decides if they will spend any of their gold on Inducements. This gold is transferred out of the Treasury and immediately increases Team Value accordingly.

    2. The coach with the lower Team Value after gold has been transferred out of the Treasury is granted an additional amount of ‘petty cash’ equal to the difference in Team Values as they currently stand.

    3. Next, the coach with the higher Team Value at the start of step 2 decides which Inducements they will spend any available gold on.

    4. Finally, the coach with the lower Team Value at the start of step 2 spends their gold on Inducements.

    5. Remember that at the end of step 2 both teams will have an equal Team Value. It may be the case that after Inducements have been announced, one team has some change left that cannot be spent. This is discarded.


  • Reglerna på hemsidan behöver uppdateras gällande punkt 7. Frequently Asked Questions (FAQ´s)
    " Do the team reset after each season?
    No you will keep the teams as they are between seasons, with the exception that any Miss Next Game are waived.
    A coach may choose to play with another team for next season, but may only enter one team for each season."

    Det här bör uppdateras för förtydliga att vi redraftar lagen mellan säsonger.
  • Ny 'liga' - RRL ,Raztas Roliga Liga (arbetsnamn)

    Mina tankar är dessa, en helt ny liga som funkar som ett mellanting mellan open och vanliga ligan, denna punkt kombinerar 4 av mina 5 regelförslag (alla fluffreglerna)

    Denna liga kommer ha alla bb2016 regler i sig. Alla nya inducements, stars, wizards även möjligt att speltesta nya rosters här.

    Tanken är då att man ska köra kortare turneringar samt endags events och liknande efter hur tanken med allt sådant som GW släppt om turneringar och sånt.

    Jag har redan i tidigare post före förra spelarmötet haft detta som en liten tanke, fast för open. Nu tänkte jag ett steg längre. Varför inte skapa en helt egen liga för detta?

    Fördelen med detta:
    - Speltesta allt med bb2016 som vi inte använt oss av ännu
    - Speltesta nya saker(inducements, regler, rosters osv osv).
    - Få en miljö som är mer klassisk bloodbowl än super-tävlingsinriktat schack med orcher.

    Nackdelen med detta:
    - Kanske krockar med open. Gör det något?


  • @razta Tänker du att denna nya liga också skall liga i systemet vi har för de andra ligorna, eller skall den vara helt fristående?
  • Pellevin said:

    @razta Tänker du att denna nya liga också skall liga i systemet vi har för de andra ligorna, eller skall den vara helt fristående?



    Båda skulle fungera.

    Att ha det i det vanliga systemet (stockbowl sidan) underlättar ju för att sätta upp matcher, rosters, redraft å allt sådant.

    Negativt med det är väl att man eventuellt behöver ett extra lag (kostar pengar) samt att jag inte vet om det kostar extra för själva hemsidans uppehåll?
  • Det kostar inte extra för klubben att ha fler lag på sidan.
  • Stödjer raztas förslag. Det vore också kul att köra någon kortare turnering vid tillfälle. Det räcker ju med en helgdag och 8 spelare för att kunna köra KO-turnering med kvart, semi och final (alla får spela 3 matcher). Kanske genomförs redan den typen av event?
  • En möjlighet vi ibland kört är att arrangera en trerondersturnering mellan höst-och vårsäsongerna. Då har många tid att spela eftersom vanliga ligan ligger nere. Så kan man spela på torsdagar som vanligt, eller andra dagar under ledigheterna. Ibland har vi startat detta direkt efter höstsäsongens slut, istället för Reserves Rumble.
  • Kan vi införa optional medlemskap i NAF när man betalar årsavgiften till föreningen?

    Så kan vi ha ngn administrativ stjärna här i sthlm som sköter sånt. Typ. :)
  • Läser aldrig denna tråd, men nu när jag råkade göra det; är jag för. Dock som GBG:are kan jag ju måttligt hjälpa tilll men ju fler NAF:are desto bättre :) och är SWE NAF representant (bästa sortens tant) så lite berör det mig ändå, hehe.
  • Martin08 said:

    Kan vi införa optional medlemskap i NAF när man betalar årsavgiften till föreningen?

    Så kan vi ha ngn administrativ stjärna här i sthlm som sköter sånt. Typ. :)



    Om det är görbart så låter det som en mycket god idé
  • Här kommer några punkter från mig inför mötet.

    - Tydliga nummer på baserna (både fram och bak) och vill min så kan man sedan komplitera med nummer på axelpads/byxor eller annat på figuren så är det okay.

    - Ändring av namn på en Stadium, dvs den planen som idag heter "Mediahoror".
    Om vi skall följa alla andra regler så anser jag att denna bör döpas om till "Mediamånglare"

    - Fördtydligande av båt regler.
    - Våg som har utökad chans att komma i Runda 8/16 kommer på 7,8, &1.
    - Vid våg så anser jag att antigen skall man tillåta skills att fungera (dvs Stand Firm eller Side Step) eller så gäller inga skills! min röst är på att inga skills bör gälla för vågen.

    Mvh Juiblex och DavidD
  • Ett förslag om nummer på modellerna kanske görs bäst genom att föreslå en förändring av den nuvarande formuleringen?

    ”All players must have a visible player-number somewhere on the player and/or base (under the base is not visible), preferably on both the front and back side somewhere.
    The player-number must be 1-2 digits in Arabic numerals (i.e. 0-99). For clarity Roman numerals (or any other numerals) will not be allowed as sole player-number on the players, but they may be present if you also have the player-number in Arabic numerals.

    The number must be easily correlated to the player on the roster. This means that if you do not use the 1-16 predefined roster numbers you need to have the players “shirt number” in the player name. (Journeyman proxy-numbers may be assigned by hand to the roster at the time of the match).
    Also if you use any numbers except 1-16 please try to use a logical numbers series based on player positions.”
  • Uppdaterat med de nya punkterna.
    Tog mig friheten att skriva ihop förslaget av Juiblex/DavidD och Mago

    Nu är vi uppe i 16 punkter
  • Jag har ändrat om lite i punktordningen inför mötet så frågorna är mer klumpade för samma saker
  • Jag tycker det mesta som föreslagits kan vara kul att testa, med ett viktigt undantag. Ifall det finns ett förslag på att tillåta friendly games i den ordinarie ligan är jag starkt emot det. (Lite oklart vad som avses under punkt 14.)

    Möjligheten att spela friendly games påverkar sådana saker som vilka spelare som missar en match pga skador etc. Redan där är det för stora möjligheter till orättvisor IMHO. Men om man lägger till att du plötsligt blir än mer beroende av när din motståndare kan spela den ordinarie matchen så öppnar sig oanade möjligheter till groteska situationer då en saktfärdig spelare kan förstöra en hel säsong för sin motståndare.
  • Förslag på ny punkt till spelarmötet: Skall vi ta med Spike! Star Players i ligan? Jag tycker att vi skall göra det då de nu är godkända av NAF.
  • Säger "Ja" till nya Star Players, ser gärna lista/stats på de.
  • Det är där problemet kan ligga. Om vi säger ja till dem måste de skrivas in för de olika raserna. Samtidigt är det ett upphovsrättsbrott mot GW. NAF har valt att presentera dem utan stats och skills.
  • Gäller samma problem för nya inducments (wizards?)
  • Antar det.
  • Det gäller väl även de starplayers och lag som vi redan använder; att de skrivits in trots upphovsrätten?
  • NAF har publicerat dem, inte de nya. Så eventuella upphovsrättsproblem för de äldre skulle sannolikt hamna hos NAF innan vi drabbades. De nya har NAF valt att inte publicera.

    All gammal information är lätt att hitta på interwebben, medan de nya kräver betydligt mer jobb. I min bok betyder det att det kan bli problem.
  • Men alltså, de starplayers som finns i 2016-grundboken samt Deathzone-böckerna. de är ju publicerade av GW. Vad skiljer mot dem för Spike!?

    Edit: när jag läser Pellevins förra inlägg en gång till så tror jag att jag fattar problemet. NAF har alltså publicerat dem från DZ men ej ännu dem från Spike!
  • Går det att ha stats för de nya starplayerna på Stockbowlsidan någonstans där man måste vara inloggad för att kunna läsa? Det kanske är en lösning i så fall.
  • Jag har funderat på något liknande. Tänkte att jag lägger upp dem som privatperson, så får StockBowl länka till det.
  • Jag skulle vilja se två regeländringar i DungeonBowl och en i båtbowl.
    1. jag skulle vilja att vi införde att en av kistorna innehåller ett slumpat Magic Item kort. Skulle belöna den som aktivt öppnar kistor samt inbjuda till att fortsätta öppna efter att bollen hittats.
    2. Jag tycker vi ska ändra chansen för att bli borttappa i warpen när man kliver igenom teleporteringsrutorna. Som det är nu är det 1/6 att du förlorar en spelare och får en turnover utan reroll möjlighet. Man blir i princip straffad för att använda specialreglerna på specialplanen. Tycker vi kan ändra det till att man antingen a)bara åker ut om man teleporteras till samma ruta och samma teleporter (1 på 48 istället för 1 på 6) alternativt b) (ännu hellre) att man bara hamnar i reserves box och kan återvända en senare runda.
    3. Båtbowl. Det finns ett kickoff event där kaptenen tar över domarpositionen och under en drive inte utvisar för några som helst fouls (för han kan inte reglerna). I princip oändligt med bribes som inte kan faila. Jag tycker vi ska lägga till att han inte visar ut secret weapons också.
  • Reserves o inte turn over låter sjyst. Eller klassisk fumble. Hamnar du i samma teleporter rulla d6. På 1a knock/lost annars d8 scatter