Almost-SkogsBowl 4-5 Maj
  • Hur ser intresset ut för en turnering den 4-5 maj, i Tumba? Jag vet att det krockar med NAFC, men alla kanske inte ska dit?

Upplägg osv är inte bestämt än, då vi inte fått klartecken med lokal än.
  • Intresserad!
  • Är jag ledig är jag på. Det var roligt förra gången.
  • Är jag barnledig så är jag på (samma visa som i fjol...) :-)
  • Juiblex said:

Är jag barnledig så är jag på (samma visa som i fjol...) :-)

Ta med barnen.

• vore ju kul om du lägger då det inte krockar.
    visst, alla ska inte dit. men känns onödigt att lägga samma helg som en så stor turnering som nafc.
  • brocCooLi said:

vore ju kul om du lägger då det inte krockar.
    visst, alla ska inte dit. men känns onödigt att lägga samma helg som en så stor turnering som nafc.

Nu är det så att vi ändå arrar en Warhammer-turnering, och då finns plats för de stackars BB-själar som inte tar sig till öarna i väst. Men ja, någon gång ska det väl gå att få ihop utan att det krockar :P
  • Låter kul - måste kolla om det går bara
  • Jag kan nog vara med
  • Jag hade kunnat komma!
  • Flyktsoda said:

brocCooLi said:

vore ju kul om du lägger då det inte krockar.

Nu är det så att vi ändå arrar en Warhammer-turnering, och då finns plats för de stackars BB-själar som inte tar sig till öarna i väst. Men ja, någon gång ska det väl gå att få ihop utan att det krockar :P

tar tillbaks delar av kritiken då jag tycker det är smart att kombinera på det här sättet!
  • Skulle kanske kunna delta om det vore en endagarsgrej. Hela helgen blir svårt att komma loss.
  • Jag är intresserad då det inte blir något NAFC för mig i år.
  • Intresserad!
  • Kommer sannolikt också vara med.
  • Jag kan också leka med tennsoldater i närområdet som det ser ut i nuläget
  • Är också intresserad
  • Intresset verkar ju finnas iaf.

Så snart vi har klartecken om lokalen, så börjar jag spåna lite mer på upplägg. Eller är det något speciellt som föredras? Typ samma som NAFC, eller Örebro?
  • Worldcup reglerna uppskattar jag mest
  • Flyktsoda said:

Typ samma som NAFC, eller Örebro?

Menar du lagturnering när du säger "Örebro"? Det skulle jag avråda ifrån. Lagturnering är roligt, men turneringen ligger nära Örebro i tid och jag tror det finns risk att turneringarna förstör för varandra snarare än kompletterar varandra om samma koncept ligger nära i tid, Dessutom kräver lagturneringar att det är ganska många spelare.

Jag är öppen för lite vad som helst annars. Med lite tur så kan det kanske gå att få med ganska många Stockbowlcoacher som är turneringsrookies. Med det i åtanke vore det kanske bra om man försöker göra upplägget enkelt snarare än komplicerat. Å andra sidan kanske det bara blir turneringsrävar som kommer i alla fall :)
  • Mooselord said:

Flyktsoda said:

Typ samma som NAFC, eller Örebro?

Menar du lagturnering när du säger "Örebro"? Det skulle jag avråda ifrån. Lagturnering är roligt, men turneringen ligger nära Örebro i tid och jag tror det finns risk att turneringarna förstör för varandra snarare än kompletterar varandra om samma koncept ligger nära i tid, Dessutom kräver lagturneringar att det är ganska många spelare.

Jag är öppen för lite vad som helst annars. Med lite tur så kan det kanske gå att få med ganska många Stockbowlcoacher som är turneringsrookies. Med det i åtanke vore det kanske bra om man försöker göra upplägget enkelt snarare än komplicerat. Å andra sidan kanske det bara blir turneringsrävar som kommer i alla fall :)

Nej, jag menar TV, regler osv, men kommer garanterat att bli en singelturnering.
  • Det har dykt upp en annan grej jag måste ta hand om 4:e maj så jag drar tillbaka min intresseanmälan. Kanske kikar jag in och säger hej på söndagen.
  • Det blir av iaf!

Tror jag kör simpelt, och bara kopierar World Cup-reglerna (minus lagdelen, då vi antagligen blir allt för få).
  • Grymt! Ska kolla men tror jag kan komma loss med lite tur!
  • Blir kanske lite väl hårt med 5pts för vinst, och 1 för draw? Känns mer som en lagtävlingsanpassning. Nöja oss med 3/1/0 för win/draw/loss?
  • Det låter bra tycker jag.
  • Flyktsoda said:

Blir kanske lite väl hårt med 5pts för vinst, och 1 för draw?

Nu tror jag du tittat lite snett om du hänvisar till Örebroturneringen. Där spelar vi ju Win:5, Draw:2, Loss:0 (likt man gör på WC i Dornbrin) vilket ger en Draw mer än ditt förslag 3/1/0...

• Och det låter också bra.
  • Ja, skrev om World Cup två inlägg över det du citerar.
  • Intresserad å kan "nog"
  • Min jobbhelg. Ska se om jag ska byta. Är det satt några preliminära tider?
  • DavidD said:

Min jobbhelg. Ska se om jag ska byta. Är det satt några preliminära tider?

Nä, inte som det ser ut nu. Men eftersom du frågar, är det något speciellt du föredrar?

Ska vi köra 3, 5 eller 6 matcher? Vad tycker ni?
  • 6 st, så att det finns anledning för fôlk att resa in till storstan.
  • Håller med föregående "talare"
  • 4 på lördagen och 2 på söndagen, eller 3 per dag?
  • röstar för 4+2
  • Flyktsoda said:

4 på lördagen och 2 på söndagen, eller 3 per dag?

Tror de flesta inklusive mig föredrar 4+2 så
    Att resande kan hinna komma hem i tid på söndagen.
  • 4+2 och inte start allt för tidigt :) Men lyssna inte för mycket på mig, innan jag vet om jag kan komma
  • Föredras tidig start eller sen lördag?
  • Start kring 9 brukar vara bra.
  • Jag vill gärna komma.
  • hur ser reglerna ut? TV/Tier etc?
  • Jag velar. Men lutar mer och mer åt att copy pastea World Cup i Dornbirn, förutom lagdelen och att man inte får 5pts för att vinna.
  • Hur låter det här:

When and where
    May 4th-5th 2019 in Tumba Gymnasium (utbildningsvägen 2, Tumba, SWEDEN)

Rosters
    All rosters for the World Cup have to be submitted by April 28th, 2019
    Division of Races (Tiers)
    In order to reduce the unbalancing between the different races the World Cup will be divide the races into four tiers.
    Tier 1: Amazons, Bretonnians, Chaos Dwarves, Dark Elves, Dwarves, Lizardmen, Norse, Orcs, Skaven, Undead, Wood Elves
    Tier 2: Chaos Renegades, Elf Union, High Elves, Humans, Khemri, Necromantic
    Tier 3: Daemons of Khorne, Chaos, Nurgle’s Rotters, Slann, Underworld Denizens, Vampires
    Tier 4: Goblins, Halflings, Ogres

Team Creation
    The tournament will be played as a resurrection tournament. All injuries, including death, will be cleared after every game.

Team Building
    Coaches must spend a minimum of 1,100,000 gold pieces when building their team. When building your team, you may buy:
    At least 11 standard roster players before any star player
    0-8 Re-Rolls
    Assistant coaches
    Cheerleaders
    0-1 Apothecary or Igor, depending on race
    0-9 Fan Factor
    Inducements. The cost will be as following
    0-2 Bloodweiser Kegs for each 50 kgp
    0-3 Bribes for each 100 kgp, for Goblins only for each 50 kgp
    0-1 Masterchef for 300 kgp, for Halflings only 100 kgp
    0-2 NAF-approved star players for their regular cost
    Wizards, (in)famous coaching staff and/or Special Play Cards are explicitly not allowed at Almost SkogsBowl.

Additional Cash
    Each team receives additional funding based on their tier. Starting cash can be used for team building (as above) or used to buy skills or a mixture of both.
    Tier Starting Cash
    1 1,160,000
    2 1,200,000
    3 1,250,000
    4 1,250,000
    A ‘normal’ skill costs 20 kgp
    A ‘double’ skill costs 30 kgp
    Tiers 1-3 are limited to one double skill during the tournament
    Tier 4 may have more than one double skill
    Your roster can have one player that has two additional skills. Both skills must be normal skills and the second skill has a cost of 30,000 gold pieces. These skills can be added at different times in the event.
    Tier 4 may buy a single stat upgrade. This cannot be combined with any other additional skill.
    + MA / AV costs 40,000 gold pieces,
    + AG 50,000 gold pieces and
    + ST 60,000 gold pieces.
    Star players may not receive additional skills or stat upgrades
    The Skill "Piling On" will be used according to CRP, i.e. no Re-Rolls are required

Pairings
    The first matchups will be drawn randomly before the tournament, then swiss.

How to win the Tournament (Scoring & Tiebreaker)
    Win: 3 Points
    Tie: 1 Points
    Loss: 0 Points
    Tiebreaker:
    Net touchdowns
    Net casualties
    Electronic coin toss (aka random)

Om ingen klagar för högt, så skickar jag in detta till NAF närmaste dagarna :)
  • Klagar inte - men skulle vilja få förtydligat: inga dag 2/3-skillpacks?
  • Om du kör sex ronder borde du nog göra som @Skuld, och köra skillpacksen fr o m rond 3 och 5.

Du borde dessutom ändra "World Cup" Till "Almost Skogsbowl" två gånger i avsnittet "Rosters".
  • Ålrajt. Tänkte att det mest blir krångligt. Men då lägger jag till skillpacksen.
  • Flyktsoda said:

Ålrajt. Tänkte att det mest blir krångligt. Men då lägger jag till skillpacksen.

Tror tieringen kan bli skev annars