Eurobowl 2020 Polen. 2-4 oktober. Warsawa.
  • Jag har precis fått ett mail med information från arrangörerna.
    Det kommer kosta 75 euro per person. Lunch ingår lördag och söndag.
    Lokalen är sangate hotel i Warsawa.

    Inga regler ännu och jag postar mer detaljer imorgon om det inte kommit upp på hemsidan, men det är en start!
  • En rätt bra start, även om regler är det som är roligast.
  • Kul, great news :)
  • Kaju tipsade just om läckta regler. Ta med en nypa salt, inget är bekräftat än av arrangörerna. Men inte förnekat heller.
    Och när vi höll det i Sverige så gjorde vi ändringar efter feedback från folket.
    Seriösa meta ändringar om det blir såhär!

    Eurobowl and Europen are both played with the Competton Rules Pack with the NAF tournament changes in line with Blood Bowl 2016, Death Zone 1 & 2. Things may change throughout the year and we reserve the right to update these rules in line with the NAFs decision. Once the deadline for registraton has passed the rules will be locked in place. Each coach in a team must play a diferent race. Only one coach per team may take Halfings for example. We play according to the resurrecton style of play. All coaches start each game with the same roster and skills they registered before the tournament.

    Team creation
    - 1100k for a standard building a team and the inducements
    - minimum 11 players must be included in a team and no more than 16 including star Players
    - At least 11 standard roster players before any star Player
    - each team may buy 0-1 NAF-approved star Players
    - 0-8 Re-Rolls
    - Assistant coaches - Cheerleaders - 0-1
    Apothecary or Igor, depending on race
    - 0-9 Fan Factor
    - Inducements. The cost will be as following and will count for all 6 games
    - 0-2 Bloodweiser Kegs for each 50 kgp
    - 0-3 Bribes for each 100 kgp, for Goblins only for each 50 kgp
    - 0-1 Masterchef for 300 kgp, for Halfings only 100 kgp
    - 0-1 NAF-approved star players for their regular cost

    Additonal cash: You can use additonal cash afer spending whole starting budget. Each non spent amount from starting budget is lost and cannot be used with additonal one.
    - each team has additonal cash based on their Tier that can be spent on additonal skills, players, star players and inducements
    - the cost of the additonal skill is:
     20k for normal skill
     30k for double skills
    - maximum one player in each team can stack an additonal skill, the second of the stacked skill costs 30k, both skills have to be normal skills
    - maximum one player in each team from tier 1-3 can have one double skill
    - maximum two players in each team from tier 4-6 can have one double skill
    - star players may not receive additonal skills
    - the Skill "Piling On" will be used according to Death Zone 1, i.e. Team Re-Roll is required to use

    Tiers
    Tier 1 - 100k for skills/players/star players/inducements: Amazons, Dark Elves, Dwarves, Lizardmen, Norse, Wood Elves, Undead
    Tier 2 - 120k for skills/players/star players/inducements: Chaos Dwarves, Orcs, Skaven, Necromantc
    Tier 3 - 140k for skills/players/star players/inducements: Bretonnians, Humans, Chaos
    Tier 4 - 170k for skills/players/star players/inducements: Chaos Renegades, Elf Union, High Elves, Khemri, Nurgle, Slann
    Tier 5 - 200k for skills/players/star players/inducements: Daemons of Khorne, Underworld Denizens, Vampires
    Tier 6 - 230k for skills/players/star players/inducements: Goblins, Halfings, Ogres

    Scoring: The event will give priority to team wins over individual wins
    Should a Team win their tie they will get 2 Points
    Should a Team Draw their tie they will get 1 Point
    Should a Team Lose their tie they will get 0 Point
    In the event of an equal score, the first tie breaker will be individual score based on the W/D/L of the individuals in the team

    An individual win is worth 2 points
    A draw is worth 1 Point
    A loss worth 0 Points

    The second tie breaker will be Head to Head for the respectve Natons or Teams
    The third tie breaker will be Strength of Schedule
    The fourth tie breaker will be Team NET TD + NET CAS
    The fifth tie breaker will be coin toss
  • Jag har sett samma regler läckta på ett tyskt forum.
  • Ogillar stackade skills (ändå mer i kombination med dubbel skills) och det ser ut som riktigt konstiga tiers.

    Hur kan chaos vara högre tier än chaos renegades?
    Hur kan Elven union vara samma som High elfs?
  • fast stackade skills här var väl två normala?
    men håller med om ogillandet av stackade skills.

    ändå lite förbättring för stunty med att få ha 1 starplayer. men konstigt att ha exakt samma star player regler för alla.
  • @brocCooLi jag var otydlig sorry. Jag menade att man kan ta en dubbel skill och stacka en skill i samma roster (inte stacka en dubbel). Håller med om att star player reglerna är lite konstiga. Stunty dominerade tiers borde åtminstone få ta 2-3 iaf.
  • aha! då fattar jag, tack för förklaringen @coma
  • coma said:

    Ogillar stackade skills (ändå mer i kombination med dubbel skills) och det ser ut som riktigt konstiga tiers.

    Hur kan chaos vara högre tier än chaos renegades?
    Hur kan Elven union vara samma som High elfs?


    Med stack ska chaos ner någon tier jämfört med vm. De tjänar mycket på claw+mb/ block+mb stack.
    Pro elf bör även de ner en tier under high elf dock.
  • Reglernas tiebreakers gör varje individuell win viktigare än hur det var i VM så det blir väldigt viktigt att möta blåbärs nationer i början för stora vinster så man får bra tiebreaker. Byter de plats på tiebreaker 1 och 3 så blir det som i VM vilket jag föredrar.
  • Max 1 star player är lite av en nerf på stunty och underworld (samt khemri ala @lockmund...). Inte så många andra kör med mer än en star.
  • Var kan man tänka sig att de vill ha in feedback någonstans, @ozt, @pedda? Känner någon några av polackerna?
  • Var det inte något kaptensmöte under vm?
    I så fall borde @ozt ha fått kontaktuppgifter för att lämna feedback.

    Jag känner inte till något om vem som man skulle kunna kontakta.

    Personligen gillar jag inte denna "skill overload". Måste khorne verkligen ha 10 skills?
    Underworld känns ganska starka med så många skills, men jag kan säkert ha fel. Var ju liknande på vm och där briljerade ändå tier 1. Kan dock förändra raserna som väljs ut för landslaget. Tex så blir pro elves intressanta att ha med?
  • Inget kaptensmöte hölls på world cup.
    När de släpper dem officiellt så kommer nog det finnas flera kontaktvägar att tillgå så vi får vänta lite till.

    Jag tror både att alver och dvärgar mot alver kommer stå högt i kurs om det här håller i sig.
  • Själv tycker jag chaos pact med 7 normal +1 dubbel ser väldigt spelbara ut mot tier 1 med 5 skills...
  • @Lard stark combo absolut som necro redan har men varför är de "farligare" än chaos renegades och nurgle?

    @pedda khorne behöver definitivt 10 skills för att vara spelbara tycker jag. Pro elfs är väldigt intressanta med dom här reglerna :)
  • Reglerna är uppe på hemsidan nu. Ser inga skillnader från tidigare postat.
    Blir spännande!

    Edit:
    Additional cash blir knepigt. Alla 1100 guld måste spenderas eller förloras innan bonus guldet används. Så det begränsar star player-urvalet ordentligt.
  • Ozt said:


    Edit:
    Additional cash blir knepigt. Alla 1100 guld måste spenderas eller förloras innan bonus guldet används. Så det begränsar star player-urvalet ordentligt.



    Är det inte bara ett skrivfel då? Tänk dålig engelska typ.

  • De har ju ansträngt sig för att vara tydliga. Men allt är möjligt när språk är inblandat!
  • Första tankar angående val av raser. Jag baserar mycket av mina funderingar på att det kommer vara ovanligt mycket alver.

    Men om något proffs på raserna jag hissar/dissar inte håller med så säg emot!

    Lag jag tror på:
    Wood elf, dark elf och pro elf kommer nog väljas av de flesta landslag som tar det hyfsat seriöst.
    Humans är väldigt starka i reglerna.
    Dwarves och chaos dwarves kommer passa väldigt bra i metaspelet som jag gissar på.

    Potentiella sista lag:
    High elves. Sämsta alverna, men att ha 4 gör att det bör ta slut på dåliga matchups.
    Skaven. Återigen kan det vara en boost med metat. Och tier 2 är en liten boost i konkurrensen.
    Undead,norse, Amazon. Marginellt sämre än vanligt, men stabila ändå.

    Lag jag tror är suboptimala:
    Necromantic blir nog lite sämre än vanligt och jag tror de tappar för mycket i konkurrensen.
    Orcs. Hade nog behövt vara tier 3. Tror de får svårt i alvmetat.
    Chaos. Kan få sjysst killer build men det är matchupkänsligt.
    Lizardmen. Kommer nog få det tungt mot alla alver. Går ju att vinna men jobbigt med uppförsbacken.
    Nurgle. Bra tier, men jag tror inte att det räcker för att göra dem kompetetiva.
    Underworld. Bra tier. Men tror det inte räcker till här heller.

    Ingen aning/lite för lotto:
    Bretonnians.
    Chaos pact.
    Slann.
    Vampire.
    Khorne.
    Goblins.
    Halflings.
    Ogres.
  • halflings är rätt så kassa i det här formatet med begränsning på 1 star player.
  • brocCooLi said:

    halflings är rätt så kassa i det här formatet med begränsning på 1 star player.



    Ja och detta förstår jag inte. Varför inte tillåta två stars för stunties?

    Ozt said:


    Lag jag tror på:
    Wood elf, dark elf och pro elf kommer nog väljas av de flesta landslag som tar det hyfsat seriöst.
    Humans är väldigt starka i reglerna.
    Dwarves och chaos dwarves kommer passa väldigt bra i metaspelet som jag gissar på.



    Jag håller med, men om nu dvärgar kommer med så borde väl lizards vara en bra counter mot dem? Kontra metans meta?

    Lite tråkigt med necro, de hade behövt lite till.
  • pedda said:


    Jag håller med, men om nu dvärgar kommer med så borde väl lizards vara en bra counter mot dem? Kontra metans meta?



    Tror den gamblingen är lite för stor och invecklad tyvärr.
  • pedda said:

    brocCooLi said:

    halflings är rätt så kassa i det här formatet med begränsning på 1 star player.



    Ja och detta förstår jag inte. Varför inte tillåta två stars för stunties?

    Ozt said:


    Lag jag tror på:
    Wood elf, dark elf och pro elf kommer nog väljas av de flesta landslag som tar det hyfsat seriöst.
    Humans är väldigt starka i reglerna.
    Dwarves och chaos dwarves kommer passa väldigt bra i metaspelet som jag gissar på.



    Jag håller med, men om nu dvärgar kommer med så borde väl lizards vara en bra counter mot dem? Kontra metans meta?

    Lite tråkigt med necro, de hade behövt lite till.


    då borde alver vara bra för att kontra metans metans meta :D
  • @brocCooLi du fiskar verkligen efter skratt ser jag! :D
  • Lizardmen är inte så dåliga mot dark och pro elf, om du kollar win rate. Dock är de kass mot wood elf samt mot roxanna stärkta amazoner. Detta sistnämnda tror jag går att bygga starkt. Amazon rostret blir bra på fem skills.

    Dark elf och wood elf är auto include. Undead är starka, likså amazoner.
    Humans ser bra ut, liksom dwarf.

    Sista två blir i min bok några av pro elf, lizard, norse, chorf, skaven, nurgle, chaos pact. Men allt måste testas noggrant först och bygger lite på vart metan pekar
  • Jag tror nog att chaos pact är intressant nog, pro elf med många skills är starkt, kanske inte om det dräller med wood elves och dark elves dock.
  • @Lard jag har inte tänkt så mycket på hur DE och PRO är vs Lizards. Om de inte kör Podfrey skillat (DE med leap blitzer) eller med Sidewinder så kanske det inte är så himla illa även om man kanske föredrar andra match ups.

    @Pidpad det brukar alltid finnas både WE och DE i stort sett i alla landslag men vi har historiskt haft med EU (elven union) ändå och nu verkar det bli ändå starkare än vanligt. Vilken roster skulle du köra med dem?
  • brocCooLi said:



    då borde alver vara bra för att kontra metans metans meta :D



    [GN]
    *metans metas meta
    [/GN]

  • @coma

    Ungefär det jag brukar köra.

    2 blitzers (dodge på båda)
    2 catchers (dodge resp wrestle, tackle/frenzy)
    8 linemen (2-3 wrestle, 0-1 kick)
    3 rr
    1 apo

    Spelat den rostern 3 turneringar och snittar 3-2-1.

    Har iofs inte haft möjlighet till stacking tidigare, men jag har hellre dodge på catcher #2 och wrestle, tackle/frenzy på en lineman, men de är så långsamma så antagligen så är det bättre på catcher ändå.
  • Duckwing said:

    brocCooLi said:



    då borde alver vara bra för att kontra metans metans meta :D



    [GN]
    *metans metas meta
    [/GN]



    tack! kändes fel när jag skrev det.
  • För information:
    Landslaget kommer att tas ut den 2:a april, 6 månader innan Eurobowl så att det finns gott om tid att planera resor och hitta lag till Europen för de som vill.
  • Darn bäst att göra ett bra rersultat på Valentines bowl så man kan kontenda med något annat än humans.
  • Håller på att deala lite för att förhoppningsvis få en sista chans-turnering i Mars. Men mer info kommer angående detta.
  • Ozt said:

    Håller på att deala lite för att förhoppningsvis få en sista chans-turnering i Mars. Men mer info kommer angående detta.



    Annars kan man skjuta på datumet till den 25:e då spelas usb 4 :)
  • Ozt said:

    Håller på att deala lite för att förhoppningsvis få en sista chans-turnering i Mars. Men mer info kommer angående detta.



    +1 på den, det vore skoj. Hoppas det landar nära fjolträsk om det blir av :P
  • Det finns stunder då jag nördar in i mina intressen. Ett sådant var när Sann (Mike) släppte sin statistik för WC2019 (Se den här) och jag kunde titta på resultatet av nästan 6000 matcher blood bowl. Jag började tänka, vad kan jag dra för slutsatser av detta ? Eller snarare, vilken nytta har jag av detta? Då slog det mig att man kanske kan tänka lite kring EuroBowl 2020.

    "Nej, nej vänta nu Lardkaptenen, reglerna är ju väldigt olika mellan Eurobowl 2020 och WC19, det går ju inte att jämföra alls" kanske du tänker. Och i sak har du rätt, men vi ska ändå försöka.

    Låt oss jämföra ex Tier 1 i Eurobowl 2020 (T1EB).
    Amazons, Dark Elves, Dwarves, Lizardmen, Norse, Wood Elves, Undead: De har 1100K + 100K/5 skills.

    med Tier 1 dag två i WC19 (T1WC) :
    Amazons, Bretonnians, Chaos Dwarves, Dark Elves, Dwarves, Lizardmen, Norse, Orcs, Skaven, Undead, Wood Elves : 1100K + 100K/5 skills.

    Så även om det inte är exakt samma lag så är tillgången till skills typ samma.

    T3EB är nästan lika som T2WC dag 2.

    T5EB är nästan lika som T3WC dag 2.

    T6EB är nästan lika som T4WC dag 2.

    De högre Tiersen i EB kommer dock drabbas av att antal starplayers är begränsat till 1 (underworld och stuntylagen och lockmunds khemri…)

    Hursom är reglerna nästan samma, det skiljer i bland 10K i pengar men inte jättemycket. Således kan statistiken från WC19 vägleda oss i vilka lag som troligtvis är bra EB2020, i alla fall om vi nöjer oss med statistiken för matcherna under dag 2 då lagens komposition var ganska lika.

    Brasklapp: Detta är statistik från alla dom deltog på WC19. På en turnering som Eurobowl där alla länder sänder sina bästa blir matcherna generellt tightare. Det vore fint att få fram WR för alla med en NAF ranking över typ 175 eller liknande för att få data som bättre representerar EB klimatet. Med detta sagt blir det då dock betydligt färre matcher vilket gör att slump faktorer kan spela en större roll på statistiken...

    Låt oss titta på en första bild av hur resultatet blev
    image

    I denna bild har Sann delat in de olika Tierna i dub tiers utifrån vilka lag som gick bra. Man ser att Tier 1.1 och tier 2.2 är de som absolut gick bäst.

    Tier 1.1 är Dark elf, Undead, Wood elf och Lizardmen
    Tier 2.2 är Human, Pro Elf, High elf och Nekromantik. Observera att det inte är många high elf matcher som spelas vilket kan göra att statistiken kan ha slagit snett.

    Till Eurobowl reglerna är det av dessa lag 2 i tier 2.2 som blir uppflyttade och får starkare rosters till EB2020 - Pro elf och Highelf (T4EB - 1100K+170K).
    Humans, Dark elf, Undead, Wood elf och Lizardmen får precis lika mycket.
    Nekromantik flyttas ner en tier och får 20K mindre i skills.

    Om man tänker på detta som en kärna där Dark elf, Undead, Wood elf, Lizardmen, Pro elf, Human är lagen man skall slå (Tänker bort high elf pga få matcher och nekromantik pga att de blir sämre) kan man titta på WR mot de specifika lagen i denna tabell:

    image

    Vi vet ju att vissa lag har blivit bättre inför EB20, andra har blivit sämre. Alla de förändringarna skriver inte jag upp här, det blir för jobbigt. Det mest anmärkningsvärda är kanske booasten av Elf, som visserligen kämpade att prestera mot T1EB men har bra WR mot resten. Amazon, Norse, skaven och underworld var lag som ser ut att gå hyffsat mot T1EB (där skaven och norse får +20K i skills till EB men om underworld får en nerf med att bara kunna ta en starplayer). Nerf av Chaos (-60K i skills) ska kanske nämnas och bonusen för mina favoriter Chaos Pact (+20K) är väl också något alla jublar om, speciellt när deras WR ändå ser hyffsad ut.

    Låt nu detta guida er i era val av lag inför vad ni ska (testa att) spela.
  • Humans mår rätt bra av att pro och high elf är mer spelbara och att det blir färre chaos.
  • Men plötsligt ser Orcs spelbara ut igen, och det kan inte vara bra för Humans.
  • Vid generell försvagning av bashlagen så tycker jag att Lizardmen ser väldigt starka ut. Men det var de redan innan så igentligen gör den insikten ingen skillnad.
  • @Lard väldigt intressant och nyttig läsning! Jag gillar att det blir fler tiers och framförallt tier 2 där botten av (normalt) tier 1 lagen får det lilla extra de behöver för att bli relevanta igen. Chaos dwarf blir väldigt relevanta men lika eller mer än dwarf?

    @Skuld Lizards gillar kanske inte om fler lag tripplar upp på alver? Vilket verkar mer troligt än vanligt med tier 4 reglerna.

  • @coma
    lizardmen mot pro elf 68% WR
    Lizardmen mot dark elf 62% WR
    Lizardmen mot wood elf 34% WR

    Lizards är inte dåliga mot alver, de är dåliga mot leap. Visserligen om pro elf spelar med eldril och om amazoner spelar med roxy så kanske lizards blir dåliga i metan.

    Jag tror chaos dwarf är bättre än dwarf, men det är svårt att säga så här tidigt. Egentligen tror jag inte dvärglagen är så bra att de kommer in i topp 8. De hade båda en för låg WR mot tier 1.1 och tier 2.2. Kanske hjälper den extra skillen för chaos dorfs upp dem lite.
  • Win rate för vaniljdvärgar på större turneringar tar jag med några nävar salt, brukar vara många blåbär som bara gillar mycket block och hög AV!
    Det krävs någon som är riktigt bra för att de ska fungera som de ska.
  • Ozt said:

    Win rate för vaniljdvärgar på större turneringar tar jag med några nävar salt, brukar vara många blåbär som bara gillar mycket block och hög AV!
    Det krävs någon som är riktigt bra för att de ska fungera som de ska.



    Vi kan ju kolla NAF matchup checker (observera dock att detta är alla NAF matcher och inte bara de som spelats med WC19-reglerna). Lägger in några jämförelse matchups här under och både dvärgar och chaos dvärgar har liknande siffror där de har lättare för Wood elfs än de andra alvlagen och båda lagen har lite svårigheter med de andra Tier 1.1 lagen.

    Dvärgar mot Pro elf
    Naf ranking 175-200 för bägge coacherna: Dvärgar WR 41%
    Naf ranking 200+ för bägge coacherna: Dvärgar WR 50%

    Dvärgar mot Wood elf

    Naf ranking 175-200 för bägge coacherna: Dvärgar WR 58%
    Naf ranking 200+ för bägge coacherna: Dvärgar WR 64%

    Dvärgar mot Dark elf
    Naf ranking 175-200 för bägge coacherna: Dvärgar WR 46%
    Naf ranking 200+ för bägge coacherna: Dvärgar WR 50%

    Dvärgar mot Undead
    Naf ranking 175-200 för bägge coacherna: Dvärgar WR 46%
    Naf ranking 200+ för bägge coacherna: Dvärgar WR 47%

    Dvärgar mot Lizardmen
    Naf ranking 175-200 för bägge coacherna: Dvärgar WR 50%
    Naf ranking 200+ för bägge coacherna: Dvärgar WR 36%



    Chaos Dvärgar mot Pro elf
    Naf ranking 175-200 för bägge coacherna: Chaos Dvärgar WR 25%
    Naf ranking 200+ för bägge coacherna: Chaos Dvärgar WR 40%

    Chaos Dvärgar mot Wood elf
    Naf ranking 175-200 för bägge coacherna: Chaos Dvärgar WR 48%
    Naf ranking 200+ för bägge coacherna: Chaos Dvärgar WR 58%

    Chaos Dvärgar mot Dark elf
    Naf ranking 175-200 för bägge coacherna: Chaos Dvärgar WR 52%
    Naf ranking 200+ för bägge coacherna: Chaos Dvärgar WR 55%

    Chaos Dvärgar mot Undead
    Naf ranking 175-200 för bägge coacherna: Chaos Dvärgar WR 46%
    Naf ranking 200+ för bägge coacherna: Chaos Dvärgar WR 52%

    Chaos Dvärgar mot Lizardmen
    Naf ranking 175-200 för bägge coacherna: Chaos Dvärgar WR 39%
    Naf ranking 200+ för bägge coacherna: Chaos Dvärgar WR 58%
  • @Lard tack för denna breakdown. Mycket intressant, och ibland lite överraskande.
  • Love it bra jobbat Lard och looks tankar från Ozt. Sånna här diskussioner ger oss alla bra info :)
  • @Lard Hmm... så Podrey build med DE är ganska bra i metan då kanske (leap på en blitzer). Förhindrar ju också stall spel något. Jag upplever att jag har en liten fördel om jag spelar PRO eller DE mot Lizard men det kanske bara är i mitt huvud.

    Är inte dvärgar ofta ett bra lag för lagturneringar för att det sätter käppar i hjulet för flera starka lag som WE och amazoner samt att det är så stabilt att säkra lika med för att inte ge bort poäng?
  • coma said:

    @Lard Hmm... så Podrey build med DE är ganska bra i metan då kanske (leap på en blitzer). Förhindrar ju också stall spel något. Jag upplever att jag har en litepn fördel om jag spelar PRO eller DE mot Lizard men det kanske bara är i mitt huvud.



    I naf matchup checker, har lizards sämre stats mot alver på hög naf ranking, typ 45% mot pro och dark, så du hade kanske rätt från början. Problemet med siffrorna från WC19 är att de innehåller en massa brus av coacher som inte spelar på eurobowl nivå....
  • @Lard är det vinst% som NAF räknar där oavgjort inte ingår? Dvs 2-2-2 ger en vinst% på 33%, eller räknar du detta som 50%?

    Jag ser Dwarf som stabilare i EuroBowl formatet då det räcker att spela på att inte förlora, och det är dvärgar bra på. Vinna turneringar är de mindre bra på enligt min mening då de har små möjligheter att pressa en draw till en vinst.
  • Win% är ett dumt amerikanskt påhitt där en oavgjord räknas som en halv vinst