Play better - RES-style
  • Så åter från världscupen i Dornbrin har jag tagit mig en funderare på det här med turneringsspel. Ffa har jag funderat på hur det kom sig att SweBBA-laget föll ihop dag tre. En viss del var en ganska kraftig nervositet och att vi först blev lite tagna av stundens allvar och sedan en besvikelse att vi inte kunde matcha upp mot de blivande världsmästarna bättre. Även om jag lätt skyller saker på psykologiska faktorer (yrkesskada) är det inte så att jag tror att man inte kan göra något åt dem. För att minska nervositeten och spela bättre finns det som jag ser det nog bara en lösning. Öva mer. Således tänker jag försöka få till en möjlighet att öva mer på turneringsspel, med sikte på nästa världscup. Den framförhållningen låter lite väl seriös men ändå...

Hur tänkte jag öva mer? Jo genom att försöka skapa en RES-liga där alla som vill kan vara med. Mitt tänkta format:

RES Ligan
    Säsongslängd: 5 omgångar Swiss
    Omgång: 1 match på två veckors tid. (vid ledighet kan det vara 1 match på 3 veckor)
    Regler: senaste Eurobowl/WC reglerna.
    Plattform: Jag tänker skapa en möjlighet att göra det på Fumbll, men sköta själva ligan och tabellen här så man kan spela sina matcher live eller via BB2 om man så vill. Dock om ens motståndare bor avsides så är det Fumbll som är "normen" för var matchen skall spelas, om man inte kommer överrens om annat.

Startpunkt: lite oklart, vill vänta in Eurobowl organisatörerna från Polen så de sätter slutgiltiga regler innan vi startar, men inom några veckor borde det vara grönt ljus. (Polen har sagt slutet av oktober)

Önskvärt, men inte tvingande: att man testar möjliga starka rosters inför större tävlingar (dvs att man inte anmäler sig med goblins säsong efter säsong för det fyller inte syftet att öva mot de mest troliga motståndarna).

Kom nu gärna med idéer på upplägg för att göra detta gångbart. Är kortare/längre säsonger bättre ? Om ni vill delta skriv gärna det med.

Intresserade att delta säsong 1:
    @Lard
    @Dragons
    @Coma
    @Juiblex
    @Duckwing
    @Ozt
    @Grumplekins
    @Bloodfeast
    @Havaji
    @Anganatyr
    @Pidpad
    @Pedda
    @Grumplekins
    @Melisqus
    @Ztorm
    @Drexxl
    @Lupec
    @Straume
  • Väldigt bra idé! Jag är helt klart med :)

Kan man skapa lag på det viset i BB2?
  • Om det gäller fumbll så kan jag tänka mig att deltaga!
  • Jag är intresserad.
    @coma Ja, det går att skapa lag på det sättet i BB2
  • Intresserad, helt klart!
  • Jag är med glädje med. Behöver verkligen öva RES. Tack @Lard!
  • Skulle vilja föreslå att man vid sidan av swissen fixar ett system för spontanmatcher eller avtalade "vill öva Goblins mot Ogres" osv. Alltså en förmedling och kanske en fumbbl-grupp.
  • Skulle vilja föreslå att man vid sidan av swissen fixar ett system för spontanmatcher eller avtalade "vill öva Goblins mot Ogres" osv. Alltså en förmedling och kanske en fumbbl-grupp.

Det är inget problem utan väldigt lätt att ordna på fumbbl

• Duckwing said:

Jag är intresserad.
    @coma Ja, det går att skapa lag på det sättet i BB2

Det går men det är några knepigheter - det saknas några spelare (både positionals och starplayers), finns inga Khorne eller Pact, och det är några små regelskillnader. För ändamålet tycker jag fumbbl är bättre.
  • Jag är gärna med, och för mig spelar det ingen roll om det är bb2 eller fumbbl, men föredrar fumbbl.
  • Visst är det bra med träning, men jag måste tillstå att det verkar väldigt långsökt att ännu en fumbbl-liga skulle åtgärda problematiken som @Lard tar upp i inledningsposten. Om något kan hjälpa måste det IMHO ske ansikte mot ansikte.
  • Jag är gärna med. Så testar vi så får vi se var det leder.
  • Jag är jättegärna med om det blir på fumbbl.
  • Jag är gärna med om det är på fumbbl.
  • Hade ju hellre sett nåt annat än fumbbl, men jag tror nog jag kan bli övertalad till en match varannan vecka.
    Får jag föreslå att man använder voice vida swebbas discordserver också? Alltid roligare att faktiskt prata med sin motståndare (inte alltid sant, men i sammanhanget tror jag nog att det är sant).
  • Jag är på. Kan erbjuda FUMBBL och BB2 på PS4:an.

Gärna med voice
  • Plus på Voice. Och @Pellevin har såklart en poäng men jag tror det är bättre med nåt suboptimalt än inget.
  • Sjekk også ut Kfoged og Wulfyn sin Tackle Zone Star divisions. Fin trening mot sterk motstand.
  • Jag är med på fumbbl och IRL. BB2 är inget för mig har jag kommit fram till.
  • Jag är gärna med
  • Google Translate...
  • Ahh I agree.
  • Pellevin said:

Visst är det bra med träning, men jag måste tillstå att det verkar väldigt långsökt att ännu en fumbbl-liga skulle åtgärda problematiken som @Lard tar upp i inledningsposten. Om något kan hjälpa måste det IMHO ske ansikte mot ansikte.

Självfallet vore det bättre att spela TT mot väldigt bra motstånd. Dock är nätet mer praktiskt för kontinuerlig återkommande träning. Vidare känner jag inte till några RES-ligor på fumbbl, finns det?

@straume tack för tipset men Kåre sa under WC att den redan var fullbokad, tyvärr.
  • @lard Sant nok, men sesong to begynner i god tid før EB :-)
  • Jag är på om jag får fumbbl att funka
  • kan översätta vad @straume sa till dig @kaju så du slipper använda google.

sant för norska kronan, men med en sång betyder den mer för europeiska banken.
  • Jag deltar gärna, i mån av plats.
  • Uppdaterade första posten kring vilka som är intresserade. Vi avvaktar start tills Eurobowl ger helt grönt ljus för reglerna.

@pellevin, @straume, @broccooli - ingen av er hade lust att vara med?
  • Tack, men jag spelar endast ftf.
  • nej, klarar inte av att spela seriöst på fumbbl längre då jag och iftp spelat för många plojmatcher :')
  • Jeg er interessert!
  • straume said:

Jeg er interessert!

Vafalls! Det är ju spionage om du lär dig alla svenskars spelstil!

• Det är ok Øyvind är 25% svensk. Så bara 75% spionage
  • Skuld said:

Det är ok Øyvind är 25% svensk. Så bara 75% spionage

betyder det att @kaju bara behöver översätta 75% av det som skrivs då?
  • Då blev bilden i Dornbirn perfekt, för man ser väl ca 25% av @straume, d v s hans svenska delar.

https://youtu.be/pE4bP6gAWGM
  • Jag är på. Både BB2 och Fumbbl
This discussion has been closed.
All Discussions