4 minuters rundor, schackklocka, tidsförslag....
  • Efter att snacket togs upp Doubt 11 tråden så startar jag här en ny tråd där man kan lyfta sina tankar och funderingar på vad man tycker är en bra tidsanpassning när det kommer till turneringsspel.

    Regelboken säger 4-minutersrundor men vad tycker vi?

    Själv ska jag återgå till julfirandet men den som finner tid, lust och ork kan ju alltid starta igång diskussionen genom att ge sitt tyckande i frågan :)
  • Jag föredrar på turneringar delad totaltid.

    Klockan stannar aldrig, varken kick off, KO slag, kisspaus eller rökpaus. Går tiden ut så får man endast ställa upp sina spelare och vända stunned.
    Det är viktigt att klargöra detta innan matchen och sätter igång klockan.
  • kaju said:

    Jag föredrar på turneringar delad totaltid.

    Klockan stannar aldrig, varken kick off, KO slag, kisspaus eller rökpaus. Går tiden ut så får man endast ställa upp sina spelare och vända stunned.
    Det är viktigt att klargöra detta innan matchen och sätter igång klockan.



    Instämmer.

  • Aos said:

    kaju said:

    Jag föredrar på turneringar delad totaltid.

    Klockan stannar aldrig, varken kick off, KO slag, kisspaus eller rökpaus. Går tiden ut så får man endast ställa upp sina spelare och vända stunned.
    Det är viktigt att klargöra detta innan matchen och sätter igång klockan.



    Instämmer.



    Instämmer, helt klart bästa och mest rättvisa sättet att fördela tiden. Även bästa sättet att spela klart på utsatt tidskrav.
  • kaju said:

    Jag föredrar på turneringar delad totaltid.

    Klockan stannar aldrig, varken kick off, KO slag, kisspaus eller rökpaus. Går tiden ut så får man endast ställa upp sina spelare och vända stunned.
    Det är viktigt att klargöra detta innan matchen och sätter igång klockan.



    Jag håller med men spelar man mot någon ny och matchen kan avslutas inom total-tiden, spelar jag gärna ut matchen. Detta behöver dock inte stå i reglerna.

  • Föredrar också delad totaltid. Tyckte det var väldigt jobbigt första matchen jag "blev utsatt för det". Men därefter har det enbart känts befriande att veta exakt vilken tid man har på sig.

    Gillar också vivören och lebemannen Maskinmickes gentlemannainställning.
  • Ser att alla typ tycker samma ... so far....

    Snabb fråga... gynnas detta mer eller mindre för något slags lag?
  • Håller med det Kaju skrev ovan som ni nog redan sett i Doubt tråden.

    @mikethemachine jag kanske är helt trött men menar du att du ger motståndaren lite av din tid innan du spelat alla dina turns? Känns helt ok om man känner att man inte kommer att behöva all sin tid.

    @Frantic jag skulle spontant säga nej men kan ha missat att tänka på nått förstås.
  • jag kör nästan aldrig med klocka, brukar hinna klart.
    jag är nog lite blandad gällande tid, brukar smittas av motståndaren. så jag hamnar lätt i den andras tempo.

    såg dock jobbigt ut sista rundan på snowbowl, trodde matchen skulle bli avbruten men jag och motståndaren hann färdigt med marginal :)
  • Ah!
    Jag tvingade @brocCooLi och @duckwing att spela med klocka och dra av tid på motståndaren när vårt motståndarlag var sent. (15-20min)
  • Precis som övriga tycker jag delat totaltid är mest rättvist.

    @Frantic Gällande lag som gynnas så är min känsla att bash tar längre tid än agi-lag och lag som behöver tänka mycket på positionering tar extra lång tid. Dvs Dwarf tar ofta betydligt mer tid än de flesta andra lagen då de både kör bash och måste tänka mycket på positionering.
  • Melisqus said:

    Precis som övriga tycker jag delat totaltid är mest rättvist.

    @Frantic Gällande lag som gynnas så är min känsla att bash tar längre tid än agi-lag och lag som behöver tänka mycket på positionering tar extra lång tid. Dvs Dwarf tar ofta betydligt mer tid än de flesta andra lagen då de både kör bash och måste tänka mycket på positionering.




    Det är min spontana tanke också men jag har aldrig spelat något annat än 4mins-rundor så jag kan ha fel...

    @coma input på detta?

    Tyvärr killar så gäller iaf 4-mins rundor i USB4 men nästa år så är jag redo att testa en förändring ;)

  • Gällande gynning upplever jag när jag kör kehmri att jag ofta inte behöver tänka särskilt länge, helt enkelt efter din det inte finns så mycket annat att göra än att ställa upp de spelare som ligger ner, slå på allt tomb guardians kommer åt, och därefter springa efter motståndarens bollhållare
  • @Frantic hur menar du att det är 4-minutersrundor som gäller? Kör folk med äggklockor satta på 4 min, eller hur funkar det?

    Vad händer om en coach har deklarerat blitz, spelaren har tagit tre steg och skall blocka när det är tio sekunder kvar, och motståndaren då vill bestämma sig ifall det är en bra idé med Dump Off? Vilken tid går detta på? Den spelarens nästa turn, den aktiva spelarens nuvarande, eller ingetdera?

    Och ifall ni verkligen kör med äggklocka, hur funkar det då ifall ena spelaren leder med 1-0, rätt mycket tid har gått, och den spelaren börjar använda hela sin tid fast det är uppenbart att det kommer att leda till att tiden för rundan inte räcker till?

    Jag gissar att dessa scenarion inte dyker upp tillräckligt ofta för att du skall ligga sömnlös, men det jag försöker säga är att 4 min per turn är ett jävligt klumpigt system.
  • @coma precis, har man tid över på sin klocka och motståndaren börjar sina på sin. Bjuder jag gärna på min tid, förutsatt att jag känner att jag hinner spela färdigt mina rundor.

    I bästa av världar hinner alla färdigt på sin egen tid men speciellt nybörjare har ju problem med detta, upplevde det själv i början av förra året. Och när folk bjöd på tid var det väldigt tacksamt. Jag försöker bara bjuda på samma sätt som mina motståndare gjort.
  • Kan tänka mig att Khorne med all sin frenzy är ett lag som kan ta lite mer tid.... fast, å andra sidan väljer man att spela Khorne så.
  • @Pellevin

    När vi spelar i ligan så finns det ingen stopptid så där spelar man bara tills matchen är slut, samtidigt använder vi oss bara av klocka (mobilen) i slutspelet eftersom alla får spela slutspelet så det är först då det blir lite ”allvar i leken”.

    Klockan startar när en coach är klar med sin runda och så fort bollen hamnar i publiken eller studsar runt bland spelarna, interception, kick off table mm så stannar vi tiden, 4 minuter gäller ens eget coachande inte oförutsedda händelser så att säga.

    Edit: glömde skriva att om tiden tar slut får den action man gör för tillfället avslutas innan det blir den andres tur, tex; en moveaction så får spelaren man flytta flyttas klart den stannar alltså inte upp mitt i springandet.

    ”Stalling”? Vad är det? Här uppe i norr jävlas vi inte med varandra. Blood bowl är ett sällskapsspel som gör att kompisar får träffas för att flytta häftiga tennfigurer och slå coola tärningar samtidigt som smaskiga kaloribomber fyller ens depåer i form av alkohol, chips etc.

    Tror du Erik nog minns när jag kunde ”stalla” mig till en lika i Doubt med mina odöda mot dina Orcs men jag sa att jag var klar så du fick segern... inget konstigt med det, det var tiden som höll på att ta slut men hade vi inte haft någon tidsbestämmelser hade du ju vunnit.

    Nu annandagsfrukost, sköt om er :)

  • @coma precis, har man tid över på sin klocka och motståndaren börjar sina på sin. Bjuder jag gärna på min tid, förutsatt att jag känner att jag hinner spela färdigt mina rundor.

    I bästa av världar hinner alla färdigt på sin egen tid men speciellt nybörjare har ju problem med detta, upplevde det själv i början av förra året. Och när folk bjöd på tid var det väldigt tacksamt. Jag försöker bara bjuda på samma sätt som mina motståndare gjort.



    Det verkar som att jag har en liten annan uppfattning än gemene man. Viss spelar man mot en nybörjare eller relativt oerfaren coach så håller jag helt med här. MEN jag spelar generellt väldigt fort men på något vis tycker jag att alla skall ha samma förutsättningar när vi ska spela en match. Därför anser jag att om vi splittar på våran tid 50/50 är den mest rättvisa fördelningen. Dock tycker egentligen inte jag att bara för att jag spelar fort ska min motståndare få en massa extra tid. Men jag kanske är ett större svin än de flesta.

    Angående 4-minuters turns så tycker jag det också är ett väldigt rättvist system dock så vissa turns i slutet av halvlekarna när det blir väldigt avgörande samt vid uppställning vid OTTD försök kan ibland kräva mer än 4 minuter.

  • Skuld said:

    Det verkar som att jag har en liten annan uppfattning än gemene man. Viss spelar man mot en nybörjare eller relativt oerfaren coach så håller jag helt med här. MEN jag spelar generellt väldigt fort men på något vis tycker jag att alla skall ha samma förutsättningar när vi ska spela en match. Därför anser jag att om vi splittar på våran tid 50/50 är den mest rättvisa fördelningen. Dock tycker egentligen inte jag att bara för att jag spelar fort ska min motståndare få en massa extra tid. Men jag kanske är ett större svin än de flesta.

    Angående 4-minuters turns så tycker jag det också är ett väldigt rättvist system dock så vissa turns i slutet av halvlekarna när det blir väldigt avgörande samt vid uppställning vid OTTD försök kan ibland kräva mer än 4 minuter.



    Jag håller till viss del med @Skuld att motståndaren inte bör få en massa extra tid bara för att en spelare spelar snabbt. Men jag tycker detta beror på sammanhanget. Är det en vänskaplig turnering/match typ SnowBowl/gBBg osv så har jag inga problem att dela med mig min tid. Är det däremot något större som tex NAFC/EuroBowl/World Cup så är jag mer för att hålla på sin egen tid då dessa känns mer tävlingsinriktade.
  • Melisqus said:

    Skuld said:

    Det verkar som att jag har en liten annan uppfattning än gemene man. Viss spelar man mot en nybörjare eller relativt oerfaren coach så håller jag helt med här. MEN jag spelar generellt väldigt fort men på något vis tycker jag att alla skall ha samma förutsättningar när vi ska spela en match. Därför anser jag att om vi splittar på våran tid 50/50 är den mest rättvisa fördelningen. Dock tycker egentligen inte jag att bara för att jag spelar fort ska min motståndare få en massa extra tid. Men jag kanske är ett större svin än de flesta.

    Angående 4-minuters turns så tycker jag det också är ett väldigt rättvist system dock så vissa turns i slutet av halvlekarna när det blir väldigt avgörande samt vid uppställning vid OTTD försök kan ibland kräva mer än 4 minuter.



    Jag håller till viss del med @Skuld att motståndaren inte bör få en massa extra tid bara för att en spelare spelar snabbt. Men jag tycker detta beror på sammanhanget. Är det en vänskaplig turnering/match typ SnowBowl/gBBg osv så har jag inga problem att dela med mig min tid. Är det däremot något större som tex NAFC/EuroBowl/World Cup så är jag mer för att hålla på sin egen tid då dessa känns mer tävlingsinriktade.


    +1
  • Jag har blivit timestallad så många gånger att jag upplever ett stort problem.
    Delad totaltid är enda relevanta regeln.
  • @Frantic jag tycker nog att olika lag i olika match ups behöver mer tid för positionering oavsett om man spelar bash eller dash t.ex. när man möter Wood elfs kontra att möta lag utan leap, frenzy eller side step.
    Det är svårt att jämföra ligaspel med turneringsspel eftersom man oftast inte måste vara klar en utsatt tid och kan därför enkelt använda 4 min regeln. Som Skuld skriver så tvingar det fram en stress i vissa besvärliga rundor istället (bättre eller sämre beror väl på hur man ser på spelet) samt att en match kan teoretiskt ta väldigt mycket längre tid än det finns rum för på turneringar.

    @mikethemachine jag lutar nog mer åt Skulds tankesätt men med det sagt gillar jag när man är snälla och vänliga mot varandra och att bjuda på något tid/öl/etc. skapar ju ofta en trevlig stämning man vill ha. Detsamma att tex få backa ett drag (utan rullade tärningar) och göra ett annat istället. Något man tillsammans bedömer i varje match.

    @Thursablot jag håller med dig här och har upplevt exakt samma sak både i Sverige och utomlands (både med upplevt uppsåt och inte men effekten blir samma ändå).

    Vidare vill jag bara säga att jag har inget problem att säga till om jag tycker något inte går rätt till eller känner mig osäker. Har gärna en diskussion om vi är oense när en match spelas osv. Långt ifrån alla är bekväma med det och det är främst för dem jag tycker vi som community tjänar på att slipa oss på sådana här saker.

  • Jag har blivit timestallad så många gånger att jag upplever ett stort problem.
    Delad totaltid är enda relevanta regeln.



    Trist att höra att det finns sådana spelare :(

    @skuld

    Sant!
  • @skuld @melisqus
    Jag håller med om att detta är situationsbaserat.
    Är det tävling på högsta nivå bör alla coacher klara att hålla tiden och gör de inte det känns det angeläget att ta den lätta vägen till vinst.
  • Jag vet att många ser saker på annat sätt än jag, men jag har aldrig förstått varför det är ok att vara otrevlig bara för att en turnering är på hög nivå. I alla spel och alla situationer försöker jag undvika att bete mig på ett tveksamt sätt.

    Det skulle aldrig falla mig in att försöka vinna genom att stalla, även om landslagsseger beror på detta. Jag påminner dessutom om skills som diving tackle och prehensile tail, då motståndaren gör något som uppenbarligen innebär att hen glömt detta.

    Jag tycker alltså att det är viktigare att vara en moraliskt fungerande människa, än att vinna en match i ett brädspel.
  • Pellevin said:

    Jag vet att många ser saker på annat sätt än jag, men jag har aldrig förstått varför det är ok att vara otrevlig bara för att en turnering är på hög nivå. I alla spel och alla situationer försöker jag undvika att bete mig på ett tveksamt sätt.

    Det skulle aldrig falla mig in att försöka vinna genom att stalla, även om landslagsseger beror på detta. Jag påminner dessutom om skills som diving tackle och prehensile tail, då motståndaren gör något som uppenbarligen innebär att hen glömt detta.

    Jag tycker alltså att det är viktigare att vara en moraliskt fungerande människa, än att vinna en match i ett brädspel.



    +1

    Tid känns dock för mig som man kan splita rakt av på större tävlingar i Top-strid. Bara min poäng.
  • Pellevin said:

    Jag vet att många ser saker på annat sätt än jag, men jag har aldrig förstått varför det är ok att vara otrevlig bara för att en turnering är på hög nivå. I alla spel och alla situationer försöker jag undvika att bete mig på ett tveksamt sätt.

    Det skulle aldrig falla mig in att försöka vinna genom att stalla, även om landslagsseger beror på detta. Jag påminner dessutom om skills som diving tackle och prehensile tail, då motståndaren gör något som uppenbarligen innebär att hen glömt detta.

    Jag tycker alltså att det är viktigare att vara en moraliskt fungerande människa, än att vinna en match i ett brädspel.



    det märks sällan så som du beter dig...

    men jag håller med.
  • Jag är med Pellevin här.
  • @pellevin nu kanske jag missade helt men vem tyckte det var ok att vara otrevlig?
  • Jag tror du vet att det inte är ovanligt att folk utnyttjar att deras motståndare helt uppenbart missat vad en gummisnodd representerar.
  • nu kommer vi in på en annan diskussion här egentligen.
    men var går gränsen? hur ofta ska en påpeka vilka skills ens spelare har?

    vet att @Drexxl dodgeade ifrån diving tackle som @Ozt hade på en dvärg och missade det vid ett tillfälle. ska Ozt säga varje turn 'den här har diving tackle?'. eller ska han varje gång Drexxl dodgear ifrån dvärgen fråga 'du minns väl att den här har diving tackle?'.
    någonstans måste ens motståndare eller en själv ta ansvar för att ha koll på det andra lagets skill.
    om min motståndare frågar så säger jag naturligtvis vad det är för skill/spelare/osv, men om den inte frågar kan jag ju bara utgå ifrån att den har koll. är ju mer störigt att en sitter och säger 'det här är en sådan här spelare med den skillen' hela tiden.
    och ska en då pausa motståndarens tid och sätta igång sin egen när en har sådana här genomgångar på sina spelare?

    fick typ ihop det till att handla om ämnet igen :D
  • @brocCooLi jag håller med dig om skillfrågan och att det börjar gå ifrån vad tråden handlar om
  • Jag tycker att om du har en sådan skill som diving tackle så bör du nämna detta innan din motståndare slår tärningen för att dodgea.

    Jag tror inte du kan utgå ifrån att din motståndare kommer ihåg att ditt gummiband betyder det ifall hen gör en farlig dodge tidigt i turnen.

    I det fallet som nämnts här var dock förövaren full som en kastrull, och det betraktar jag som förmildrande omständigheter.
  • @Pellevin jag har faktiskt inte tänkt på det eftersom jag tänkt att det är mitt ansvar att fråga. Har dock alltid uppskattat när någon förtydligat innan jag gjort nått dumt. Så om man vill vara en bra sportsman så påpekar man sådana skills när en motståndare aktiverar en pjäs där det blir/kan bli relevant?
  • Pellevin said:

    Jag tycker att om du har en sådan skill som diving tackle så bör du nämna detta innan din motståndare slår tärningen för att dodgea....



    Absolut, så gör då jag (vi) alltid...
  • @coma, ja det tycker jag.

    @Frantic, det är även mitt intryck från när jag spelat i Umeå.

    @Frantic igen. När jag läser om din syn på 4-minutersrundor får jag intrycket att ni egentligen inte alls kör med dem, utan endast använder hotet om dem ifall någon är långsam. Om någon verkligen tar väldigt lång tid på sig, hur tänker ni då att fyraminutersregeln rent praktiskt skall tillämpas? Hurdan klocka skall användas och vad händer då tiden är slut för turnen, och sedan matchen?
  • @Pellevin då är vi nog helt överens! :)
  • Irrelevant med trevlighet.
    Spelar spelare 1 långsamt så stressar spelare 2. Alltså får spelare 1 en enorm fördel oavsett hur trevlig den medvetna eller omedvetna motståndaren är. Enkel regel är att om någon vill använda delad schackklocka så bör det gälla. Annars så borde det beordras efter halva tiden om någon fortfarande är i första halvlek.
  • Kan inte minnas att jag haft problem med en långsam motståndare, eller iaf en som jag upplevt göra det "taktiskt". Men klart för både delad tid och 4 min rundor.
  • @Pellevin - Ja du har väl rätt, det är mest ett hot för de som spelar långsamt, samtidigt har jag svårt att se att oförutsedda saker ska påverka ens tid, som tex när bollen hamnar i publiken osv... för vems tid är det då som ska räknas?


    Edit:

    tjub said:

    Kan inte minnas att jag haft problem med en långsam motståndare, eller iaf en som jag upplevt göra det "taktiskt". Men klart för både delad tid och 4 min rundor.



    Nu är inte jag så skriv i turneringar tyvärr men tidigare så kändes det som att det var flera matcher som inte han spelas klart, nu har vi väl alla blivit bättre på det och därför så kanske man inte behöver uppleva det :)

  • @Thursablot för hur man sätter upp reglerna angående tid så håller jag med att det hör till en annan diskussion om man är trevlig mot sin motståndare eller inte. Håller med om att om en coach vill använda klocka skall det vara det som gäller. Den coachen skall dock tillhandahålla "hårdvaran". Om man skall kunna beordra klocka som arrangör bör man ha klockor att ställa ut i händelse av.

    @Tjub det absolut vanligaste är ju spelare som inte medvetet tar lång tid på sig för att motståndaren skall få mindre. Problemet blir samma i båda fallen dock. I mitt huvud så kan man inte spela 4 min rundor på ett vettigt sätt om man kör delad totaltid. Menar du att båda sätten är acceptabla var för sig eller att dom skall kombineras och köras simultant?

    @Frantic om bollen hamnar i publiken så reds det ut på den aktiva spelarens tid. Alltså om jag missar en pick up vid side line och den åker ut så rullar jag klart den sekvensen tills bollen stannar och sedan går min tid över till motståndaren. Om min motståndaren surfar min BC så är det på hans tid bollen blir inslängd igen och sekvensen tärningar kring det. Jag är också för att den vars tur det är rullar scatter för bollen för att det går fortare (oavsett om man kör med klocka eller inte).
  • @Coma, ah ursäkta om de var otydligt. Jag att för att båda spelare ha bra koll på tiden såklart. Personligen spelar de inte så stor roll om de är 4min rundor eller delad tid. Delad tid är nog det bästa rent generellt, säkerställer ju att båda tar ansvar för sin egen tid!

    Tyckte det var riktigt smidigt när vi spelade på GBBG, blev lite stressad bara av att jag var ovan vid delad tid och inte tänkte mig för hur mycket som faktiskt var kvar i relation till rundorna. Men klart för! :)
  • Duckwing said:

    Gällande gynning upplever jag när jag kör kehmri att jag ofta inte behöver tänka särskilt länge, helt enkelt efter din det inte finns så mycket annat att göra än att ställa upp de spelare som ligger ner, slå på allt tomb guardians kommer åt, och därefter springa efter motståndarens bollhållare



    Här skulle jag nästan vilja hävda motsatsen. Khemri tar skitlång tid för mig. Man måste ställa allt helt rätt - en ruta fel och butiken stänger, typ.

    Däremot kan man ju skutta över folk och passa till ketchers som har move 73 utan att behöva räkna på en massa knepiga chainblockar för att frigöra en mumie som behöver stå nån annanstans.
  • @tjub ingen fara alls jag ville bara kolla om jag förstått. Jag har fått några reaktioner med spelare som är ovan klockan där de blir stressade. Oftast märker de ganska fort att det är mer lugnt än utan efter bara lite vana. En annan riktigt trevlig effekt är när jag spelar infinity ,där man får reagera i motståndarens runda, är att så fort man slår över tiden på dem så bestämmer de sig väldigt fort vad de skall göra men när det är på min tid är det inte lika bråttom. Vi har inte riktigt samma problem i Blood Bowl för det är ett enkelt spel i jämförelse.
  • Tycker det känns som ni diskuterar timer vs ingen timer då det är väldigt lite prat om 4 min rundor.

    Jag föredrar delat tid då jag själv kan välja när jag lägger mycket tid på en runda , alla rundor är inte lika och ibland behöver man 1 min och ibland 6 min.

    Och ska man hålla sig till ett schema är det väl inte mer än fair att vi har lika mycket tid på oss att spela på.
  • 4 min rundor är befängt och därför ganska irrelevant.
    16 rundor var och en uppställning var vid 0-0 utan Blitz eller riot = 128 min eller 2h 8 min.
    Kör man 2h 15 min tappar spelaren som inte har offence 1 minut på valfri turn.
    Det betyder i slutet på matchen att om man även ger 4 min per uppställning så tappar spelaren som börjar i Defence hela turn 16.
    Vidare så blir en lurig turn efter ett massivt tryck klippt innan man är klar. Då skall man vara väldigt tydlig med att man kommer ta de konsekvenserna. Annars får man räkna med 32 turns + 4 uppställningar och 2 Blitz när man planerar tid och då bör rundorna i effektiv tid ligga närmre 3h
  • 4 minuter är beskrivet i reglerna och kan därmed aldrig vara irrelevant. Även om jag inte tycker att 4-minuters turn är bästa vägen.
  • Skuld said:

    4 minuter är beskrivet i reglerna och kan därmed aldrig vara irrelevant. Även om jag inte tycker att 4-minuters turn är bästa vägen.



    Håller med, samtidigt så är det rätt många turns som inte tar 4 minuter eftersom det blir den klassiska ”1-rr-1 eller den förödande och numera klassiska dubbelskallen” som dyker upp och gör att ens turn tar någonstans mellan 23 och 28 sekunder. :(

    Sedan brukar de flesta turneringar vad jag vet låta båda spelarna spela lika många rundor innan man avbryter matchen. :)

  • Reglerna är inte skapta för fixerade rundor i turneringar. Därför blir det irrelevant om man inte tar de konsekvenserna.
    Om en turnering (läs doubt) specificerar att det är 4 min/turn som gäller så har ju den turneringen slagit fast reglerna och då är det de som gäller och inte delad tid.

    Detta kan vara positivt om många är långsamma och slutet på matchen blir ojämn i ett lokalt normaltillstånd. Men då bör rundorna ligga på 3h och inte 2.

    Man skall dock vara extremt medveten om konsekvenserna om ett sådant beslut tas