Redraft Redux - regelfråga
  • Hej igen! Frågar åt en kompis :). (På riktigt iofs).

Har hört någon säga någon gång att man kan redrafta till färre än 11 spelare. Ville kolla upp det i reglerna i DZ1, och hittar, tycker jag, motsatsen där.

Sid 27:

To redraft your team, take a new team roster then create your team again–just as you did when you first joined the league.

Sen följer tre avseenden där reglerna skiljer sig, inget om färre än 11 spelare nämns.

Sid 19:

Each coach taking part in a league must create a team, following the rules on page 22 of the Bloow Bowl rulebook.

Inget i det som följer om färre än 11 spelare.

På sid 22 i regelboken står det uttryckligen att minst 11 spelare är ett krav.

Kan vi sluta oss till att den jag hörde säga att man fick redrafta med färre än 11 spelare hade fel?

Sen en intressefråga (jag skaffar sällan asscoach så inte så viktigt för mig):

På sid 27 i DZ1 står det såhär som punkt tre bland de där tre avseendena där redraft skiljer sig från initialt lagbygge:

For each player on your old roster that wants to retire, and which you do not re-hire, you can add an Assistans Coach to your new roster, at no cost–their value is still added to your Team Value

Är det här något vi kör med och har implementerat?
  • Har inte våra regler i huvudet men som praxis så har vi att efter redraft så måste man precis som vid lagets skapande ha 11 spelare (ej journeymen)

Vad gäller assistent coach så är systemet så att om någon spelare vill gå i pension vid redraft så om man inte köper in den så blir det en assistent coach
  • I guiden till redraft står det uttryckligen att man måste ha 11 spelare efter en redraft. Den borde iofs vara länkad från Stockbowl-sidan. Hela grejen med redraft är att få bort OP-lag med OP-spelare, och det försvinner ju helt om man man behålla de bästa spelarna och sedan fylla på med journeymen.

Det ska gå att flytta spelare som pensionerar sig till a. coach, när man kör redraft.
  • Morn82 said:

Vad gäller assistent coach så är systemet så att om någon spelare vill gå i pension vid redraft så om man inte köper in den så blir det en assistent coach

Tror man kan välja det. Annars sitter man där med en uppsjö a. coaches efter varje redraft.

• DavidD said:

Morn82 said:

Tror man kan välja det. Annars sitter man där med en uppsjö av coaches efter varje redraft.

Ja men kommer de in automatiskt så man måste sparka dem? Ska kolla mina ragtags.

Tack för svar och förtydligande för övrigt!
  • Coacherna man får är väl bara för de som vill lämna laget? Inte de man själv väljer att sparka ? Tror det sköts automatiskt när det sker.
  • Finaste @pellevin har fixat den här åt oss

http://bb.marmeladov.com/RedraftManual.pdf

Där står det uttryckligen att man ska ha 11 spelare efter en klart redraft. Har för mig möjligheten att markera "coach" istället för "buy" finns på de som vill lämna.
  • Ionas said:

Coacherna man får är väl bara för de som vill lämna laget? Inte de man själv väljer att sparka ? Tror det sköts automatiskt när det sker.

Jag sparkade en ork som inte ville spela mer, det blev ingen coach automatiskt, så jag behövde inte kicka nån.
  • Du har bara möjighet att hyra in blivande pensionärer som ass coaches, och de kostar inget, men påverkar Team Value, så det är inte brutet.
  • Pellevin said:

Du har bara möjighet att hyra in blivande pensionärer som ass coaches, och de kostar inget, men påverkar Team Value, så det är inte brutet.

Jag hade inget problem med det alls, undrade bara om det var implementerat då jag hade missat det. :) Tycker faktiskt det är kul, även om jag troligen inte kommer använda det särskilt ofta.
  • På tal om regelfrågor. Visst får man köpa fanfaktor vid redraft? Har för mig att någon sa att man fick köpa 9 (Pellevin? Men det kanske bara var vid skapandet inte redraftandet?). Så jag gjorde det. Tänkte inte på att jag redan hade 5. Så nu har jag 14. Legit?
  • Tror att man max kan köpa FF upp till 9...
  • Köpa upp totalen till nio eller köpa nio enheter? Man kunde välja upp till 16, tror jag, i redraftsdropnermenyn.
  • Köpa upp till totalen 9
  • Jag la in en länk till Pellevins steg-för-steg guide på re-draft regeln så alla kan hitta den där.
  • Det är tillåtet att köpa fan factor vid redraft, och jag har inte kunnat hitta någon begränsning i reglerna. GW har helt enkelt gjort det igen.
  • Jag läser reglerna strängt igen och blir kluven:

Av sid 27 i DZ1 kan man få för sig att man får köpa obegränsat med fan factor (det står bara att man får "öka" sin fan factor för 10000 per extra steg). Men de skriver också att man "skapar" sitt lag vid redraft, och ska följa reglerna för att "skapa" ett lag med de tre undantagen de listar.

Sid 24 i regelboken gör gällande att man när man "skapar" ett lag får köpa upp till 9 "additional" fan factor.

En del av mig antar liksom Pellevin att vi har hittat en bajskorv i sandlådan. En annan del av mig, den ännu unga och naiva, tycker att allt ser så precist formulerat ut att det kanske är avsikten att man ska kunna köpa 9 FF varje redraft, från den nivå man ligger på efter tärningsslaget för att se om man dalar.

I slutändan kanske det inte är OP att få göra det, och jag vet inte ens om jag orkar bry mig tillräckligt för att vi ska formulera ett bättre förslag.

Det som avgör frågan är egentligen vad undantaget om FF på sid 27 DZ1 rör: startnivån för fanfactor eller både startnivån och begränsning för köp av nytt FF.

• Sid 24 i regelboken gör gällande att man när man "skapar" ett lag får köpa upp till 9 "additional" fan factor.

I samma avdelning står dock även att laget börjar med 0 i FF. Det kolliderar med resten av din tolkning (att redraft är en typ av start).
  • Nej - i DZ1 sid 27 står det så här:

To redraft your team, take a new roster then create your team again – just as you did when you first joined the league. The following three changes apply to the rules for when you are creating a team:

- Your Fan Factor carries over from your previous roster, at no cost (its value is still added to your Team Value). If you wish to increase it, you can do so at a cost of 10,000 gp per point of Fan Factor.
    ...

• Coolt. Då kör jag vidare med mina FF 14 gobbos. Jag känner mig som en sann entreprenör.
  • Det kan vara så att det här är ett självreglerande problem i just det fallet.
  • Jag ska börja starta lag och sen redrafta innan jag spelat en match så jag kan starta med 18 i FF. :D
  • Ionas said:

Jag ska börja starta lag och sen redrafta innan jag spelat en match så jag kan starta med 18 i FF. :D

Varför inte 27?
  • Oo *mind blown*

Edit: Jag tolkade det som att man bara kunde höja med 9 per redraft (eftersom man bara får köpa 9 från början). Men man kan ju redrafta fler gånger. Synd att vi har 11 mansregeln. Annars kunde man "startat" med närmare 100 FF och 11 journeymen. :D
  • Ionas said:

Jag ska börja starta lag och sen redrafta innan jag spelat en match så jag kan starta med 18 i FF. :D

Jag ser ärligt talat ingen stor nackdel för motståndaren i det. De inducements du ger bort uppväger mer än väl den FAME som du får i matchen.
  • @Grumpledumple, ja, du har rätt, missade det.

@Resten så vårt problem är att vi tillåter redraft närsomhelst. Det leder till att ett lag kan få 18FF från början.
  • @Pellevin

Jag gillar redraft när som helst - däremot kan jag tänka mig en regel som säger ingen redraft utan en match sen förra? Den som vill game-a FF-systemet då kanske helt enkelt får det?

• Pellevin said:

@Resten så vårt problem är att vi tillåter redraft närsomhelst. Det leder till att ett lag kan få 18FF från början.

Det gör vi generellt sätt inte.
    Det är endast vid extrema tillfället som vi tillåter det mitt i säsong