Tärningstorn
  • Jag har funderat lite kring tärningstorn och kommit fram till att jag nog vill införskaffa ett. På de flesta ställen verkar de ha olika former av plast och trä, helt utan ljuddämpning, fula som stryk. En googling på 'silent dice tower' ger klart sexigare förslag, men det verkar vara stört omöjligt att köpa. ASL-scenen verkar ju begagna dessa ganska hårt. Har någon tips, rekommendationer, länkar eller dylikt? Jag är inte helt främmande för att bygga ett själv, så om någon har några tips i den riktningen vore jag tacksam.
  • Jag hatar tärningstorn eftersom det slöar ned spelet väldigt mycket. Hade man bara rullat samma typ av tärningar och samma antal om och om igen hade ett torn varit helt ok.

Jag gillar denna mer (om man inte gillar tärningskopp)
    http://alphaspel.se/shop/dice-trays-towers/14952-octagon-dice-tray-10-.html
  • Jag älskar tärningstorn och tycker du hellström kommit fram till någonting mycket klokt. Jag gjorde mina och har måtten om du vill ha dessa som utgångspunkt (10x10x20 för tornet, 12x12 för "borggården").

Jag klädde mina i mocka, andra har klätt de i läder eller i ett gummimaterial. Det är det sistnämnda som är helt tysta, men så snabba att man måste ha lite högre sargkanter. Personligen tycker jag att det ska låta lite när man slår, men inte för mycket.

@Coma: Slöar ner spelet? Det stör inte mig, men jag respekterar att det stör dig. Man kan alltid göra som en viss ASL spelare jag känner till. Han använder två tärningstorn och dubbel uppsättning tärningar.

Det som stör mig är att om man slår utan verktyg så ökar sannolikheten att tärningen landar på en viss sida.
  • Man kan klä insidan med det ganska fasta skum som finns i flytredskap när man ska lära sig simma också. Sådana där lustiga djur eller enklare plattor. Men var man köper crapet vet jag inte.
  • @MartinS Det som irriterar mig är att jag ofta måste lyfta bort tärningarna jag precis slagit från "borggården" och sedan ta fram de tärningarna jag behöver för nästa slag. För mig är det ineffektivt och känns jobbigt. Om motståndaren använder torn bryr jag mig inte så mycket. Jag håller helt med om att någon form av verktyg behövs för att viktiga tärningsrull inte skall kännas som fusk... Medvetet eller omedvetet sådant.

Två tärningstorn känns som att sätta fyra hjul på en motorcykel och sedan mysåka landsväg.

@Hellstrom jag har lite sjysst rött fuskskinn över om du behöver en bit ;)
  • coma said:

@MartinS Det som irriterar mig är att jag ofta måste lyfta bort tärningarna jag precis slagit från "borggården" och sedan ta fram de tärningarna jag behöver för nästa slag.

Hur skiljer detta sig från ditt förslag till Andreas? Låter du tärningarna ligga kvar på oktagonen?
  • Jag har gjort ett eget i mdf där jag limmat hobbyfilt på de sneda bitarna inuti och på "borggården". Det låter lagom då tycker jag.
  • Glöm inte att @coma gärna vill se att alla hans moståndare har 10" wood...

Skämt å sido fick jag just 10" of wood när jag fyllde år, har dock inte testat den ännu. (Glömde bort det häromdagen när jag spelade Warmachine).
  • @Pellevin jag upplever att det är en enklare rörelse än med tornet och placeringen går att göra mer optimalt eftersom tornet inte döljer slaget. Det slutar väl egentligen med vad varje spelare gillar mest och i ligaspel utan tidspress känns inte tidsaspekten särskilt viktig.
  • Jag har inte upplevt någon större tidsskillnad på tärningstorn och tärningskopp, måste jag säga. Givetvis skiljer det från coach till coach, men jag får för mig att "skaket" och att byta tärningar i koppen tar sin lilla tid också. Jag kör ju med kopp själv, och gillar den fysiska aspekten av att rulla tärningar så - det ger utlopp för en hel del och tillför ett spänningsmoment när man lyfter koppen...

Efter lunchen gick jag till det lokala snickeriet bredvid jobbet, som också saluför ädelträ i olika former. Nu sitter jag med en spillbit R.I.NA-certifierad (?) Gaboonplywood och funderar.

Fint skare' va'!
  • Lirade ikväll, och min motståndare körde med oktagonen. Det sög pung på det negativa sättet. Jag såg aldrig mer än en av hans tärningar, och ibland ingen av dem. Är det tänkt att man skall stå upp när man kör mot någon som använder en sådan?
  • Jag är helt för ett torn av två anledningar.

1) Jag tycker tärningskopparna skakar bordet för mycket när folk slår ner dem. Spelarna rör sig t.o.m. ibland från sina platser.
    2) Jag brukar missa bordet utan hjälpredskap.

Själv gillar jag min genomskinnliga stövel. Den kunde gärna ha fått ha en högre kant så att tärningarna inte studsar över, men det händer redan nu att mina motståndare har problem att se resultatet om jag vänder den mot mig.
  • Det känns ju spontant som att det både är roligare att bygga ett eget
    "torn", som även känns mer praktisk.

Jag hade inte ens tänkt tanken på ett torn innan,
    men att bygga ett torn som både passar Blood Bowl (få D6),
    Warhammerspel (flera D6) samt Infinity (D20), som ändå känns
    tillräckligt smidig att konka med sig och inte för står/omständig
    att man ändå kommer välja att inte använda den.

Spontan tanke är en form av tratt som släpper ner tärningarna
    mot en 45 graders vägg som puttar ut tärningarna till en liten gård.
    Lite likt en "sandkvarn" fast både lägre och mindre.
    http://www.toysrus.se/serier/dantoy/sandkvarn-roed?id=873821&vid=471262a
  • @z3bb3 för Infinity är min tanke en hemmabyggd Dice tray (ca A4 storlek) där båda spelarna kan rulla sina tärningar. Skillnaden är väl att man står upp till största del och får inte samma problem som Pellevin påpekade med att det kan vara svårt att se tärningar som ligger nära sargen.
  • Jag vill testa mina 10" wood i Warmachine också, då en troligen står upp och då har lättare att se tärningarna.
  • @Mago har du en länk till prylen? Har ingen större lust att googla 10 inch wood på jobbet...
  • @coma Du fick mig precis att tjuta ut ett gapskratt i kontorslandskapet.
  • @Mago Jaha... vad jag är slö i hjärnan. Jag kollade inte att det var den du menade utan trodde det var en annan liknande produkt.

@z3bb3 Härligt att kunna göra dig glad på en lillfredag som denna! :)
  • @coma No worries, jag kunde varit tydligare också.

Jag som hade den närmre mig när jag och @Pellevin spelade upplevde det inte som ett problem med sargen. Men trist om motståndaren inte ser ordentligt.