Testa om tärningarna är obalanserade
  • En vän hittade en bra video att testa om tärningarna man använder var obalanserade.

http://www.geeknative.com/52438/is-your-lucky-d20-just-a-badly-made-off-balance-dice/

May you find Nuffle
  • ta fram vattenglaset och saltet innan matcher nu =)
  • Kanonbra video. Tack Kaju!
  • Prövade det här igår och upptäckte en fuskare i min tärningssamling! Min D16 kom alltid upp på 9 eller 16. Något subtilt när man kollar på mitt lag men ändå med en tydlig trend med MVP på spelare nio: http://www.stockbowl.bloodbowlleague.com/default.asp?p=ro&t=gnu

Hädanefter blir det D20 för MVP-slagen. Bra film. Krävdes mycket salt för vissa tyngre tärningar men det funkade med alla utom de allra tyngsta.
  • Min D16 hamnade också på 9, tror min motsvarighet är 6. Men det är nog samma för mig och mitt lag. Några tärningar var tveksamma. Ska nog byta ut dom som går till precisionstärningar eller genomskinliga.
    Jag tror att det är rätt lungt om man kör med ETT set av tärningar för båda spelarna under en match så är det lugnt.
  • Vi prövade en till D16 idag efter att en coach fick MVP på spelare #9 efter vår match. Mycket riktigt var tärningen felbalanserad på exakt samma sätt. Systemfel? Skulle rekommendera att ni testar era D16. :P
  • Jag har testat 3 t16. De tenderade att nästan alltid flyta upp med samma sida upp 3/9, 9 och 15/16. Mina t8 och t6 och blockdice verkade vara ok. Förutom boneheadtärningen, som alltid..... yep. GFItärningen var dock också ok medan SI-tärningen sjönk som en sten.
  • Här är mina lag. Har spelat med D16 hälften av matcherna med Kaoz dvärgarna. Dvärglaget är nytt.

http://pebble.bloodbowlleague.com/default.asp?p=ro&t=rob

http://pebble.bloodbowlleague.com/default.asp?p=ro&t=gat
  • Jag måste erkänna att den här tråden gör mig lite oroad. Och rädd.
  • Hahaha! :D Varför? @helllstrom
  • Det är framförallt att BB är ett tärningsspel. Vi vidrörde ämnet i någon tidigare tråd, men hur många tärningskast gör man under en genomsnittlig match? En hel del. Jag har tänkt på det ganska ofta under de senaste två säsongerna i vår liga. Det beror delvis på vilket lag man spelar, och hur man spelar det, samt hur motståndaren spelar. Man vill givetvis att motståndaren ska rulla mer tärning, för man lär sig ganska fort att varje tärningsslag inte är en chans att lyckas - det är en risk att misslyckas. Men det blir faktiskt många kast. Det faktum att tärningarna potentiellt kan påverka slumpvariabeln i spelet tycker jag är fett osexigt. Trenden i vår liga (Stockbowl) har på senaste tiden gått mot att man använder samma tärningar under match, något jag gillar. Det ger iallafall någon form av rättvisa, men är ändå inte optimalt. Om det är så att en tärning inte är helt slumpmässig, oavsett om det är sexor eller ettor, så ger den ett spel som är slumpmässigt skevt.
  • Kunde inte sagt det bättre själv.

Det är framförallt att BB är ett tärningsspel. Vi vidrörde ämnet i någon tidigare tråd, men hur många tärningskast gör man under en genomsnittlig match? En hel del. Jag har tänkt på det ganska ofta under de senaste två säsongerna i vår liga. Det beror delvis på vilket lag man spelar, och hur man spelar det, samt hur motståndaren spelar. Man vill givetvis att motståndaren ska rulla mer tärning, för man lär sig ganska fort att varje tärningsslag inte är en chans att lyckas - det är en risk att misslyckas. Men det blir faktiskt många kast. Det faktum att tärningarna potentiellt kan påverka slumpvariabeln i spelet tycker jag är fett osexigt. Trenden i vår liga (Stockbowl) har på senaste tiden gått mot att man använder samma tärningar under match, något jag gillar. Det ger iallafall någon form av rättvisa, men är ändå inte optimalt. Om det är så att en tärning inte är helt slumpmässig, oavsett om det är sexor eller ettor, så ger den ett spel som är slumpmässigt skevt.

• Den enda tärningen som strulade för mig var D16 och det verkar vara flera som haft exakt samma problem. Skulle rekommendera att man byter till D20 eller saltprövar sin D16 innan man använder den (om man inte har lust att få flera MVP på #9 men då kanske man får en del höjda ögonbryn)

Jag prövade även följande tärningar utan några tecken till obalans: NAF D6, GameScience D6 D8 och D20, GW Block Dice, Impact Block Dice + några till D6or jag inte vet tillverkaren på.
  • Man kan köra 1D6 och 1D8 i kombo också. D6 1,2,3 blir 1-8 på D8, 4,5,6 blir 9-16.
  • Undrar om d16 är mer obalanserad än de andra eller om det är formen på den som gör att skiljer ut sig? d16 är ju närmare en rund form och det kanske därför är lättare för den att "rulla" runt i vattnet. Eller är d16 bara helt enkelt den mest obalanserade? Hur klarar sig d20or? Har inga själv att testa.
  • Prövade en D20 från GameScience och den klarade sig bra både filad och ofilad. (De har en liten rest från tillverkningsprocessen som behöver filas bort)
  • Vanliga billiga D20s brukar ganska ofta vara rätt dåliga. GameScience har ju bättre balanserade tärningar. Väl? :)
  • GameScience har en d16 också, har dock inte gjort det här testet på min.
  • Jag testade min D16, liksom Kaju hamnade den på 9/6, så jag antar att båda är naftärningar?