Undersökning längre säsong.
  • Då vi har börjat med att ha en Open-säsong vid sidan av den vanliga säsongen så har vi en metod att låta nya coacher börja spela direkt utan att behöva vänta tills säsongsbytena.

Därför har det kommit ett förslag om att ha 1 längre säsong per år och 2 som är lika långa som i dagsläget.
    Den längre säsongen skulle då vara på 10-12 matcher. Förslagsvis skulle den längre säsongen vara på våren.

Vad anser ni coacher om detta?
  • Hur blir en av säsongerna längre utan att de andra två blir kortare? Minskar ni ner tiden mellan säsongerna eller blir de två normallånga säsongerna något kortare, fast inte så att det märks, eller löser ni det på annat sätt?
  • Jag fick för mig att vi körde 4 per år. Men det var ju fel.
    Blir isf rimligtvis 10-6-6 eller liknande. Vilket skär ner på tiden mellan säsongerna något också. I år var det 7-6-7 matcher i säsongerna.
  • 10-5-5 eller något sådant skulle det kanske vara frågan om då. Tror inte någon tagit fram konkreta förslag, styrelsen är mest intresserad av att få lite feedback om tanken på att köra en längre och två kortare säsonger per år.
  • En fråga: är det 7-7-6 idag? Sommarsäsongen är bara sex matcher?
  • I år körde vi 7-6-7.

Säsong 16 (från vecka 3) var 7 rundor.
    Säsong 17 (från vecka 20) var 6 rundor.
    Säsong 18 (från vecka 35) är 7 rundor.
  • Då landar slutspelsdagarna ungefär i mitten på juni, början på september och mitten på december istället för slutet april/början maj, mitten av augusti och mitten på december. Det låter ganska så sak samma för min del.

En annan skillnad är att det antagligen kommer bli något fler korsgruppsmatcher eller väldigt stora och därmed mer ojämna grupper under vårsäsongen och det låter negativt. Å andra sidan kanske det blir lite tightare under sommaren och hösten vilket skulle kompensera delvis.

Summa summarum är jag försiktigt negativ till förändringen, men ni kan ta det med en nypa salt för jag vet inte om jag spelar till våren i alla fall. Vad finns det för argument för som jag missat?
  • Argumentet för som jag ser det är att det är mer spänning i vem som kommer till slutspel. Mycket mer kan hända på vägen liksom.

Argument två är att eventuellt tycker folk att det är subjektivt roligare med längre säsong. Vilket förhoppningsvis isf kommer fram i den här tråden.
  • Jag gillar ju den tre delade säsongsuppdelningen, med en kortare sommarsäsong som kan hoppas över.

Även generellt ser jag det som ett plus att säsongerna inte är alltför långa.

Börjar man pissdåligt/inser att laget man valt inte är kul/passar dåligt så är insatsen lägre i en kortare säsong.
  • Har ni provat två serier???

En Major och en Minor. Så här ser det ut hos oss.

http://mafoc.bloodbowlleague.com/default.asp?p=se&st=r

http://mafoc.bloodbowlleague.com/default.asp?p=se&s=3

http://mafoc.bloodbowlleague.com/default.asp?p=se&s=2

Då kan vi spela med två lag en i varje serie (vi är inte så många som er) och har lite olika regler

Major är baserad på ca 7 matcher med Spiralling expenses på 180. Semi och final.

Minor är lite mer "lingonliga" och baseras på max 4 matcher oavsett antal lag. Så denna säsongen blev vi 9 lag uppdelade i tre divisioner. Alla ettor och bästa tvåa tar sig till slutspel. Semi och final. Spiralling expenses 130 för att ha mer av skitlagen.

Sen har vi även cupen.

Då kan man köra två lag under en säsong utan att ha en open.

Har ni frågor så bara ös på
  • Tack för inputen. Men varför är det bättre med en major och en minor än att köra en Open?
  • Det beror ju på. Vet inte hur er open är uppbyggd. Har spanat på stockbowl och i er open finns vissa som inte spelar så mycket och då kan jag tycka att det inte blir "seriöst"

Så det väljer ni som är bäst för er.

Vi gillar en Minor där nystartade lag kan få lite andrum och växa några matcher.
  • Ja, det är nog samma huvudsyfte som med vår open. Men en annan idé med open är att nya spelare skall kunna hoppa in mid-season och få lira några matcher.
  • Då har vi så man kan köra "training matches"

Finns nu i BBL
  • Om ni kör med lagutveckling i de träningsmatcherna täcker ni in samma funktionalitet som vi har i open.
  • Jag hade älskar en längre säsong. Det hade i min mening gett en djupare dimension i ligaspelet och man är troligen inte borta från slutspel om man har en match eller två som går batshitbonkers. Lägger även till en del i player-managment, man kanske spelar mer försiktigt och eftertänksamt om man inte har tänket att "äh, jag kan ju starta nytt lag om 5 matcher". Vilket för mig förankrar BBs ligaspel istället för att vara en ressurectionsturnerings hybrid (även om nya lag inte börjar med skillpacks).

Synd att det är lång resväg för mig!
  • Kom hem, allt är förlåtet!